Smart werd in de jaren ‘90 opgericht door Mercedes en Swatch, maar beleefde nooit zijn grote doorbraak. Waren het de excentrieke designs, de plastic koetswerkpanelen of was de wereld gewoon niet klaar voor het concept? Wat het ook was, Mercedes koos ervoor om het merk een andere richting te geven en werkt nu samen met het Chinese Geely aan een opvolger, de Smart #1. Geen tweezits stadswagen, maar wel een kleine SUV, want dat moet tegenwoordig bijna. En elektrisch, net zoals elke Smart in het huidige decennium.

Bijna klaar

De Smart #1, die meteen ook de nieuwe nomenclatuur van het merk zal introduceren met een # gevolgd door een nummer, ondergaat op dit moment testwerk bij het Automotive Engineering Research Institute in het Chinese Chongqing.

Dynamische testen in koude temperaturen, niet onbelangrijk voor een elektrische wagen, en werk in de windtunnel. De ingenieurs wisten er een Cx-waarde van 0,29 te bereiken dankzij verborgen deurgrepen, een ‘active grille shutter’ en andere aerodynamische ingrepen. Niet slecht voor een SUV, maar lang niet zo goed als de Mercedes Vision EQXX met een waarde van 0,17!

Zoals de concept

Voor de versie zonder camouflage moeten we nog even wachten, maar afgaand op de vorm zal hij niet veel afwijken van deze Concept #1 die in september vorig jaar werd voorgesteld:


?