De Smart-spirit is niet volledig verdwenen na de verhuis van Frankrijk naar China. De nieuwe generatie behoudt een speels kantje, met een geanimeerd figuurtje in het infotainmentsysteem als gids tijdens het rijden. Toegegeven, het design is minder verrassend dan dat van de ForTwo en ForFour uit het vorige Smart-tijdperk. De nieuwe modellen zijn ook groter. Toch blijven het wagens met een sympathieke uitstraling. En ze krijgen stuk voor stuk een naam met een hashtag ‘#’ en een cijfer. Very trendy! Op technisch vlak maakt Smart dankzij de connectie met de Geely-groep gebruik van platformen die ook dienst doen voor de elektrische Volvo-modellen. Het Smart-universum ontdek je in Paleis 7, met ook een Belgische première.
In afwachting van de echte #5
Op de stand van Smart in hal 7 staat in Belgische première een concept car te blinken. Het gaat om de #5 Concept, die een voorsmaakje geeft van de #5 die nog dit jaar wordt verwacht. De uit de kluiten gewassen Smart is een SUV met een lengte van 4,70 meter. Het is duidelijk dat dit niets meer te maken heeft de stadswagentjes van vroeger. Ook qua technologie komt hij niets tekort, met onder andere een head-up display met augmented reality en een groot HD-scherm dat bijna de hele middenconsole tussen het stuur en de passagiersdeur inneemt.
De geluidservaring belooft indrukwekkend te zijn dankzij een 2.000 Watt Sennheiser-audiosysteem met niet midner dan 20 luidsprekers! Het motorvermogen van de verschillende uitvoeringen varieert van 340 pk (250 kW) met tweewielaandrijving tot 647 pk (476 kW) met vierwielaandrijving dankzij twee motoren. Smart zal bovendien een versie met offroad-look aanbieden van deze wagen, die gebruik maakt van een nieuw 800V-platform. Dankzij dat platform kan de batterij met een capaciteit van 100 kWh in amper 15 minuten van 10 % naar 80 % worden opgeladen. Het officiële rijbereik is nog niet bevestigd, maar zou meer dan 550 km moeten bedragen.
De andere #-nummers
De stand van Smart biedt ook plaats aan de huidige modellenreeks. De 4,27 meter lange Smart #1 Pure+ beschikt over 272 pk (200 kW) op de achterwielen. De batterij met een capaciteit van 62 kWh (66 kWh bruto) zorgt voor een WLTP-rijbereik van 420 km. En dat alles voor 39.000 euro! Er is ook een variant met een batterijcapaciteit van 49 kWh, die 5.000 euro goedkoper is, maar wel 110 km minder ver geraakt tussen twee laadbeurten. Het DC-snellaadvermogen piekt op 150 kW.
In de catalogus vind je ook de #1 Brabus met twee motoren die samen 428 pk (315 kW) leveren. Ook bij de Smart #3 kan je kiezen voor een Brabus-variant, die tussen de 500 en 1.000 euro duurder is bij vergelijkbare specificaties. De invoerder toont twee versies van de 4,40 meter lange crossover: Brabus en Premium. Die laatste heeft dezelfde specificaties als de #1 Pure, met 272 pk en 62 kWh, maar biedt een WLTP-rijbereik van 455 km. De #3 Brabus kost 50.000 euro en verdeelt zijn 428 pk en 543 Nm over de vier wielen, goed voor een WLTP-rijbereik van 415 km. De sprint van 0 naar 100 km/u neemt amper 3,7 seconden in beslag.