Terwijl de huidige generatie van de elektrische Smart alleen beschikbaar is voor bedrijfsvloten, richt de toekomstige versie zich op het grote publiek. Bovendien verbeteren de prestaties en kun je via een internettoepassing het laadniveau meten.
Lente 2012
Smart kondigt de serieproductie van deze nieuwe elektrische variant aan voor de lente van 2012 en mikt op een productie-aantal van vijf cijfers. Dat klinkt al heel wat ambitieuzer dan de 2.000 exemplaren die van de huidige elektrische Smart gebouwd en geleverd werden. De productie vindt trouwens nog altijd plaats in de fabriek in Hambach, Frankrijk. Ongeveer dertig markten zullen van hieruit bevoorraad worden.
Veelzijdigheid
In vergelijking met de huidige versie onderscheidt deze derde generatie van de elektrische Smart zich door zijn sterkere elektromotor (15 kW meer of 35 kW in totaal en zelfs 55 kW piekvermogen) en zijn batterijen die nu geleverd worden door Deutsche Accumotive.
Dat werpt zijn vruchten af voor de prestaties: 120 km/u topsnelheid (20 km/u beter) en 0 tot 100 km/u in 13 seconden. Net als bij alle elektrische wagens, zijn de starts indrukwekkend.
De batterijen laden opnieuw op in acht uur en maken een autonomie van ongeveer 140 km mogelijk. Moet het sneller, dan kun je de batterij gedeeltelijk herladen in één uur tijd.
Intelligent opladen
Een leuk detail: tijdens het herladen kun je het interieur verwarmen of afkoelen. Bovendien kun je de laadstatus van je Smart volgen op je smartphone. Last but not least biedt Smart een intelligent oplaadsysteem aan: door het tijdstip in te stellen waarop de batterijen opgeladen moeten zijn, kiest het systeem het voordeligste moment om energie te gebruiken.