Want de Koreanen hebben de tegengestelde procedure gevolgd die gewoonlijk in de kleine wereld van de auto toegepast wordt : ze namen een SUV (de Actyon, in dit geval) en hebben zijn achtersteven gewijzigd om deze om te bouwen in pick-up. Een originele benaderingswijze, nietwaar? Net zoals men de Mitsubishi L200 zou gaan omvormen in een Pajero, de Toyota Hilux in een Land Cruiser bestemd voor werven en de Nissan Navara in een hertekende Pathfinder. Ok, er zijn wel gemeenschappelijke kenmerken tussen de 4x4 en de bovenvermelde pick-up, maar niet in dezelfde verhoudingen als de Koreaanse pick-up die wij hier hebben bestudeerd. Kort, maar breed Voor het eerst voorgesteld aan het Belgische publiek op het autosalon te Brussel in januari dit jaar, is de Actyon Sports toch een raar voertuig. Eerst door zijn naam. Niet dat het moeilijk te onthouden is, maar waarom hebben ze een « s » aan « Sport » geschreven? Misschien omdat hij bekwaam is voor talrijke activiteiten… sportieve activiteiten. In ieder geval, wat zeker is, is dat de Actyon Sports een onvergelijkbaar uitzicht heeft. Eerste vaststelling, hij is véél korter dan zijn concurrenten, die in tegenstelling tot hem, allemaal meer dan 5 meter lang zijn. Daarentegen is hij breder maar zijn wielbasis blijft te vergelijken. Dus volgen de afmetingen van zijn laadplateau dezelfde neigingen. 1,60 meter breed, da’s beter dan iedereen. Maar, in tegenstelling tot alle anderen, is hij amper 1,27 meter diep, en dat is véél minder. Gelukkig, kan het zijschot zich ontplooien en zware vrachten dragen, maar deze configuratie beperkt de verplaatsingen tot aan het containerpark van uw gemeente, and that’s it. En nog, de kans is groot dat u uw lading onderweg verliest... Minpunt ook voor het nuttig laadvermogen : van 431 tot 462 kilo’s volgens het gekozen model. En het is goed dat men het weet, want dat is ongeveer de helft minder dan bij de concurrentie ! Kortom, u zult het begrepen hebben, de Actyon Sports is geen verhuizer. Ruw bewerkt Wat zijn specialiteit is, is zijn look. Een beetje uit de toon vallend, een ietsje exotisch en altijd sportief. Vooraan vindt men het expressieve gezicht terug van de Actyon, met een ingewikkelde radiatorrooster en ruw bewerkte optieken. Het zijaanzicht is eveneens raar, daar men het gevoel heeft dat het achterste en bovenste deel afgezet werd met een grote slijpschijf. Ons testexemplaar was voorzien van 18-duimse velgen (in optie) en een aërodynamische spoiler die de ladingen nog moeilijker maakten. Overvloedige uitrustingen Eens aan boord van de Actyon Sports, wordt men aangenaam verrast door de kwaliteit van de afwerking, volledig op de hoogte van wat er op de markt te vinden valt bij andere producties. Daarentegen, waarom plaatste men geen stuur die in de diepte regelbaar is? Het zou nuttiger geweest zijn dan de regeling van de lendensteun... Maar laat ons plezier niet boycotten : de sfeer aan boord is aangenaam en de uitrustingen overmatig. Vanaf de basisversie biedt SsangYong aan zijn pick-up de (manuele) airco, de elektrische & verwarmde achteruitkijkspiegels, de elektrische ruiten, de centrale vergrendeling met afstandsbediening, alsook enkele gerieflijkheden zoals de zonnebrildoos in het dak. Geen radio-CD, maar een audio pré-uitrusting met zes luidsprekers deze keer. En indien u kiest voor een prijzig model, krijgt u er het lederen stuur & versnellingspook erbij, samen met de verwarmde voorzetels en de metalen velgen. Achteraan, en aangezien de onbeduidende diepte van het laadplateau, verwachtte ik meer plaats voor de benen. Wat toch correct was, maar zonder meer. Geruisloos Terwijl alle concurrenten van de Actyon Sports gekozen hebben voor diesels met meer dan 2,5 liter, moet deze Koreaanse pick-up zich tevreden stellen met een 2 liter. Nochtans, blijft hij niet achter qua vermogen daar zijn 141 pk zich op dezelfde plaats stellen als een Mitsubishi L200 (136 pk) en boven een Toyota Hilux 2.5 D-4D (nu met 120 pk). Het koppel van 310 Nm is aanwezig vanaf 1.800 rpm, en de 0 tot 100 km/u wordt uitgevoerd in amper 14 seconden. Met een duwtje, geraken we zelfs tot 170 km/u (op de kilometerteller) op autosnelwegen (Duitse autosnelwegen natuurlijk, maar dat wist u al...). Maar het meest verbazende in dergelijke situatie is de geluidsdemping, passend bij deze van een berline. De perfect overtuigende mechanica kan gekoppeld worden met een manuele 5-doos of een automaat met 4 versnellingen. Ik zou u onmiddellijk de eerste optie voorstellen, want de tweede, die in mijn testvoertuig zat was traag en lui. Een echte straf. Originele veringen Een van de kenmerken van de Actyon Sports, komt van zijn dichte samenhang met de Actyon, en bevindt zich qua achtervering. Want hier, en in tegenstelling tot zijn concurrenten, heeft men geen recht op de antieke veringen maar wel echte spiralen op een 5-delige achteras. Indien het laadvermogen beperkt werd, zou dit in principe een beter weggedrag moeten weergeven. In de praktijk is het fout en toch juist. Inderdaad, dankzij de uitzonderlijke architectuur, wordt het dynamisch besturen van het “achterste” van de Actyon Sport verhoogd tegenover wat men normaal kent met zo’n type voertuig. Daarentegen, de flauwe kwaliteit van de schokbrekers verbonden aan de strakheid van het koetswerk, brengt parasitaire reacties met zich mee bij elke oneffenheid. Jammer. Ook jammer dat de constructeur te ver heeft willen gaan in de dynamische kant door de stuurinrichting te direct in te stellen. Moeizaam om de goede koers te behouden op autosnelwegen. Beschikbaar in twee of vier drijfwielen, beschikt de pick-up SsangYong over een gangwissel met beperkte wisseling dat een optimale motoriek biedt wanneer het wegdek glad is. Voor de 4x4 versies, en met een simpele afstelknop op het dashboard, kan men overschakelen van de 4x2 mode naar de 4x4, lang en kort.