De klassieke vierdeurs berline is weer populair geworden in het elektrische tijdperk. De gestroomlijnde vorm zorgt voor een goede actieradius, maar dat is niet de enige reden: de constructeurs lanceren hun eerste elektrische modellen ook op de Amerikaanse en Aziatische markten, waar sedans altijd al populair zijn geweest. Na de Tesla Model 3 zijn de Polestar 2 en BMW i4 twee populaire elektrische berlines op de Belgische markt. Twee modellen die trouwens recent een facelift hebben gekregen. Maar de welke moet je kiezen als je op zoek bent naar een premium elektrische (bedrijfs)wagen?

Advertentie
Advertentie

Autonomie: Polestar wint op papier, ex aequo in de praktijk

Een van de belangrijkste eigenschappen van een elektrische wagen is natuurlijk zijn rijbereik. En op papier is het de Polestar 2 die aan het langste eind trekt: de Long Range Single Motor haalt een maximale WLTP-autonomie van 659 km dankzij zijn batterij van 79 kWh (netto). De BMW i4 eDrive40 blijft steken op ‘slechts’ 600 km met 81,3 kWh aan bruikbare capaciteit. In de praktijk is er echter weinig verschil: in beide berlines haal je een werkelijk rijbereik van ongeveer 450 tot 500 km, wat comfortabel is, ook voor lange ritten. Het snellaadvermogen is zelfs identiek: tot 205 kW, goed voor een laadtijd van 10-80% in 28 (Polestar 2) tot 30 minuten (BMW i4).

Advertentie
Advertentie

Praktisch: Polestar is ruimer

Ondanks zijn bijna 18 cm kortere koetswerk (4.606 vs. 4.783 mm) biedt de Polestar 2 meer ruimte op de achterbank dan de BMW i4, met in beide gevallen echter een beperkte hoofdruimte voor langere volwassenen. Ook krijg je in de Chinees-Zweedse berline een frunk om de laadkabels in op te bergen, in tegenstelling tot in de Duitser. De i4 slaat wel terug met een grotere koffer achteraan (470-1.290 l tegenover 407-1.097 l in de Polestar), maar daar merk je in de praktijk niet zoveel van. Het maximale trekgewicht van beide berlines is bijna identiek: 1.500 kilo voor de Polestar en 1.600 kilo voor de BMW.

Interieur: BMW is moderner en ergonomischer

Zowel de Polestar 2 als de BMW i4 hebben een vrij logische ergonomie aan boord, ondanks het feit dat een groot deel van de instellingen via het centrale scherm moet gebeuren. Maar de BMW i4 heeft een moderner infotainmentsysteem met een groter, mooier en horizontaal geplaatst scherm. En ook de bedieningen op de middenconsole en het stuur van de i4 zijn duidelijker gelabeld, tegenover de nogal vage iconen en minder handige plaatsing op het stuur van de Polestar. Het Android-systeem van de 2 is wel gemakkelijker te bedienen tijdens het rijden, en je kan er meer apps op installeren. Tenslotte voelt het interieur van de BMW i4 wat meer ‘premium’ aan dankzij mooiere materialen en een strakker design, maar ook in de Polestar is het aangenaam vertoeven.

Advertentie
Advertentie

Rijgedrag: ex aequo

Zowel de Polestar 2 als de BMW i4 hebben standaard een al vrij krachtige elektromotor op de achteras, en bieden optioneel een sportieve versie aan met twee motoren en vierwielaandrijving. De BMW i4 M50 xDrive is iets krachtiger (544 vs. 476 pk) en sneller (0-100 in 3,9 s vs. 4,2 s) dan de Polestar 2 Long Range Dual Motor met Performance-pakket, maar het verschil is niet groot. Je zou verwachten dat de BMW iets dynamischer is gezien zijn afkomst, maar de Polestar biedt ook heel veel rijplezier en is zelfs iets gemakkelijker te plaatsen dankzij zijn compactere formaat. De balans tussen dynamiek en comfort is tenslotte zeer geslaagd op beide modellen, net als het geluidscomfort, dankzij de gunstige stroomlijn. Neen, hier kunnen we echt niet kiezen!

Advertentie
Advertentie

Prijs: Polestar duidelijk goedkoper

De Polestar 2 is verkrijgbaar vanaf 44.900 euro (inclusief btw) voor de Standard Range Single Motor (272 pk, 68 kWh) met een WLTP-autonomie van 554 km. De BMW i4 eDrive35 (286 pk, 67,1 kWh) is er pas vanaf 59.000 euro en biedt een rijbereik van maximaal 500 km. Met andere woorden: voor hetzelfde geld kan je ook al de Polestar 2 Long Range Dual Motor krijgen (58.690 euro) met 421 pk en een grotere batterij! Ook de opties zijn veel minder talrijk en kostelijk bij Polestar dan bij BMW - als je je best doet, kan je een i4 configureren van meer dan 100.000 euro! Het verschil is iets minder groot bij de leaseprijzen, waarschijnlijk door een minder sterke restwaarde van de Polestar 2, maar ook voor professionals blijft de BMW i4 minder voordelig.

Conclusie: Polestar is het meest aantrekkelijk… op papier

Met een groter rijbereik, een lagere prijs, even goede rijeigenschappen en een ruimer interieur heeft de Polestar 2 op papier de meeste troeven in handen. De BMW i4 kan enkel terugslaan met iets betere prestaties, een betere ergonomie voor de bestuurder en een meer premium gevoel aan boord. Maar de verschillen zijn zo klein, dat het goed zou kunnen dat het design of de badge op de neus de doorslag geeft. En dan vermoeden we dat de BMW i4 voor veel mensen een streepje voor zal hebben…