Alpine werd 70 jaar geleden, in 1955, opgericht door Jean Rédélé. De huidige A110, trouw aan de principes van de oprichter, zal echter niet te zien zijn op de stand van het merk in Paleis 5. Een gemis voor de puristen, zeker omdat de volgende generatie volledig elektrisch zal zijn. Toch biedt Alpine troost met de aanwezigheid van de A524 F1, uitgerust met een Renault V6 hybride motor van 1,6 liter en 950 pk. Het team eindigde op de zesde plaats in het kampioenschap van 2024. Naast de F1 zijn er ook de A290 en twee showcars die het merk een nieuw tijdperk inleiden.
Waterstofmonster
Een prototype dat ongetwijfeld alle ogen op zich zal richten is de Alpenglow Hy6. Deze wagen, die zijn Belgische première beleeft, beschikt over de eerste zescilinder waterstofverbrandingsmotor van het merk. In tegenstelling tot brandstofcellen die waterstof omzetten in elektriciteit voor een elektromotor, gebruikt de Alpenglow waterstof rechtstreeks in een verbrandingsmotor. Deze 3,5-liter motor, ondersteund door twee turbo’s, levert 740 pk en haalt tot 9.000 tpm. De waterstof wordt in gasvorm opgeslagen in drie tanks onder een druk van 700 bar.
A290: een gespierde R5
In de late jaren 70 had Renault een sportieve Renault 5 Alpine met een 1,4-liter motor en 93 pk. De nieuwe A290 grijpt terug naar die geest, maar is gebaseerd op de Renault 5 E-Tech, het nieuwe elektrische model van Renault. De A290 kreeg een volledig herzien chassis van Alpine’s teams in Dieppe, met onder meer een specifieke multilink-achterwielophanging. Michelin ontwierp zelfs speciale 19-inch banden voor deze pittige stadswagen. Het dynamische karakter weerspiegelt zich ook in het sportieve design.
De A290 is verkrijgbaar als GT en GT Premium met 180 pk (130 kW) en 285 Nm. Voor de liefhebbers van extra kracht zijn er de GT Performance en GTS met een vermogen van 220 pk (160 kW) en 300 Nm. Alpine voorzag de A290 bovendien van een geluidsgenerator en een Devialet-audiosysteem met een versterker van 615 W. De batterij van 52 kWh houdt het gewicht beperkt en biedt een WLTP-actieradius tot 380 km. De A290 wordt gebouwd in de fabriek van Douai, binnen ElectriCity, terwijl de elektromotoren in Cléon (Frankrijk) worden geproduceerd. Binnenkort worden ook de batterijen lokaal geproduceerd. De prijs van deze hot hatch van Alpine ligt tussen 38.700 en 44.700 euro.
A390_β: een onverwachte toekomst
Op het podium in Paleis 5 presenteert Alpine een conceptcar die zal verrassen. Alpine zet niet alleen in op elektrische mobiliteit, maar stapt ook in de wereld van de SUV's. De A390_β is een SUV-coupé en geeft een vrij getrouwe indruk van het productiemodel dat in 2025 wordt verwacht. Deze wagen combineert dagelijkse bruikbaarheid met kracht, in een "Jekyll & Hyde"-stijl. Hij wordt aangedreven door drie elektromotoren die samen zorgen voor vierwielaandrijving en een geavanceerde koppelverdeling. Het Active Torque Vectoring-systeem verdeelt het vermogen tussen de voor- en achteras én tussen de linker- en rechterachterwielen.
In tegenstelling tot de A290 wordt de A390 gebouwd in Alpine’s historische thuisbasis in Dieppe. Deze SUV zal volledig Frans zijn, met in Frankrijk geproduceerde batterijen en motoren.