Als je het autonieuws een beetje volgt, zal het favoriete merk van de Belgen geen verrassing voor jou zijn. Want ja, het is opnieuw BMW dat de Belgische markt in 2024 aanvoert. En dat voor het vierde jaar op rij, na de eerste overwinning in 2021 die werd voortgezet in 2022 en bevestigd in 2023.

Advertentie
Advertentie

Natuurlijk worden de officiële cijfers van de inschrijvingen over heel 2024 pas na de definitieve afsluiting van het jaar bekendgemaakt. Maar gezien de voorsprong van BMW op dit moment, is het vrijwel zeker dat het merk met de propeller zijn eerste plaats behoudt. De top drie van de Belgische markt blijft waarschijnlijk ongewijzigd ten opzichte van 2023, met Volkswagen op de tweede plaats en Audi als derde.

Historisch verkooprecord

BMW beperkt zich echter niet tot het domineren van de Belgische markt, en zelfs de Belux-markt als geheel. Het merk vestigt zelfs een historisch verkooprecord, ondanks een daling van de globale markt met ongeveer 6%. Waar BMW in 2021 en 2022 nog minder dan 40.000 nieuwe inschrijvingen behaalde (respectievelijk 38.962 en 38.011 stuks), werd in 2023 de grens van 50.000 overschreden. In 2024 noteerde BMW eind november al 48.760 nieuwe inschrijvingen. Dit betekent meer dan 11% marktaandeel in België: meer dan één op de tien nieuw ingeschreven auto’s is een BMW. Een indrukwekkende prestatie voor een premiummerk…

Advertentie
Advertentie

Wereldwijd toonaangevend

Als we naar de Belux-markt kijken, worden in 2024 meer dan 60.000 nieuwe BMW’s geleverd. In verhouding tot het aantal inwoners is dit een wereldrecord. Het betekent meer dan 4.300 BMW’s per miljoen inwoners in de Belux. Dit is aanzienlijk meer dan Duitsland, de nummer twee in deze ranglijst, met iets meer dan 2.400 stuks, en Zwitserland (derde) met ongeveer 2.000 auto’s. Onze andere buurlanden, Nederland en Frankrijk, staan respectievelijk op de zesde (1.180) en elfde plaats (819).

Belangrijke elektrificatiegraad, maar…

Deze resultaten worden uiteraard mede mogelijk gemaakt door het grote aandeel bedrijfswagens binnen de nieuwe inschrijvingen op de Belux-markt. Dit verklaart ook het hoge aandeel elektrische wagens in het succes van BMW. In de eerste elf maanden van het jaar leverde BMW Belux 19.407 volledig elektrische BMW’s aan klanten. Dit is een stijging van 62% ten opzichte van dezelfde periode in 2023 (12.188 eenheden). BMW heeft zelfs een mijlpaal bereikt: meer dan de helft van de nieuwe bestellingen in de Belux is volledig elektrisch. Eind derde kwartaal van 2024 waren elektrische modellen goed voor 62% van alle bestellingen.

… nog steeds ingehaald door Tesla

Hoewel BMW de Belgische markt en het premiumsegment domineert (voor Audi en Mercedes), blijft het merk op het gebied van elektrische verkopen op de tweede plaats, achter Tesla en vóór Volvo.

Zal de komst van de nieuwe elektrische modellen uit de "Neue Klasse" van BMW hier volgend jaar verandering in brengen? Aangezien het eerste model van deze nieuwe familie pas eind 2025 wordt verwacht, lijkt dat niet waarschijnlijk. Zeker niet nu ook Mercedes een geduchte concurrent voor Tesla wordt met de nieuwe CLA, die in het voorjaar van volgend jaar wordt onthuld. En wat als Volvo nog een stap verder gaat met de populaire EX30, waarvan de productie vanaf 2025 naar de fabriek in Gent wordt overgebracht? Over twaalf maanden weten we meer…

Advertentie
Advertentie