Na een strijd op leven en dood gaat het eindelijk weer goed met SsangYong. Er is een overnemer met vers geld, en er zijn ook nieuwe modellen op komst, met de Torres bijvoorbeeld, waarvan ook een 100% elektrische versie voor de Europese markt voorzien is. Maar die overnemer, KG Group, brengt meer dan alleen vers geld…
Naam verandert, kwaliteit blijft
Dankzij de financiële injectie zal SsangYong overleven, maar verdwijnt het ook. Kwak Jea-sun, de eigenaar van KG Group wil immers ook een andere naam voor het merk: KG Mobility. Dat vertelde hij aan de verzamelde pers tijdens een evenement van een Koreaanse autojournalistenvereniging in Seoul. De naamsverandering moet in maart wel nog goedgekeurd worden door de aandeelhoudersvergadering van het bedrijf en zou dan later dit jaar geïmplementeerd worden.
De reden die Kwak Jea-sun gaf voor de naamsverandering is opmerkelijk. De naam SsangYong Motor zou volgens de man veel fans tellen die goede herinneringen hebben, maar ook een “pijnlijk imago”. Of hij het heeft over de financiële perikelen van de afgelopen jaren of een andere reden, is niet helemaal duidelijk. De naamswijziging zal volgens Jea-sun geen afbreuk doen aan de geschiedenis van het merk en de kwaliteit van de auto’s van vandaag. SsangYong begon in 1954 onder de naam Dong-A-Motor, maar veranderde zijn naam in 1986 naar SsangYong na de overname door een gelijknamig consortium. En daarmee herhaalt de geschiedenis zich, als de naamsverandering goedgekeurd wordt tenminste.