Het concept van 'retrofitting' heeft de wind in de zeilen, met initiatieven en projecten in heel Europa. En zelfs autobouwers doen eindelijk mee. Dat is het geval bij de Italiaans-Franse groep Stellantis, die besloten heeft een reeks voertuigen met verbrandingsmotor om te bouwen naar EV's. Het gaat daarbij over bestelwagens, en de testfase zal aanvankelijk beperkt blijven tot Frankrijk. Om dit te realiseren heeft Stellantis een overeenkomst gesloten met de start-up Qinomic, dat zich gespecialiseerd heeft in retrofitting.

Voor het concept gecommercialiseerd wordt, wat voorzien is voor 2024, zal een testjaar worden ingelast om de technologie te laten proefdraaien, waarbij Stellantis feedback zal verzamelen van klanten die aan het experiment deelnemen dankzij een reeks prototypes die ter beschikking gesteld worden.

Waarom start Stellantis ermee?

Volgens Eric Laforge, verantwoordelijk voor de bedrijfsvoertuigenmarkt bij Stellantis, "zullen toegangsbeperkingen in steden eigenaars van recente lichte bedrijfsvoertuigen dwingen een oplossing te zoeken om ze te transformeren tot emissievrije voertuigen," en dat alles in een tijd waarin de 'last mile logistiek' explosief groeit. Deze keuze is logisch, vooral omdat Stellantis dankzij de Fiat Ducato leider is in het segment van de grote bestelwagens in Europa. Sinds enkele maanden worden 100% elektrische versies van alle bestelwagens van de groep aangeboden, maar het achteraf inbouwen van een elektrische aandrijflijn (retrofitten) blijft een duurzame en betaalbare oplossing voor klanten die willen overstappen naar emissievrije mobiliteit, en op die manier hun gebruikskosten verlagen en hun voertuig niet hoeven te vervangen.

Ten slotte is retrofitting volgens veel experts en NGO's relevant vanuit milieuperspectief, omdat het minder CO2-uitstoot veroorzaakt dan wanneer een dieselvoertuig langer gehouden wordt of wanneer er een nieuw 100% elektrisch voertuig gekocht wordt.


?