Subaru heeft op de New York International Auto Show de bijgewerkte versie van de 100% elektrische Solterravoorgesteld. Die krijgt een nieuw gezicht, een grotere batterij (74,7 kWh) met meer range (458 km) en een hogere laadsnelheid (150 kW) en meer pk’s (233 tot 338 pk als XT).

Mooi voor de Solterra, maar wat de meeste aandacht trok, was de lancering van de tweede EV van Subaru: de Trailseeker. Niet alleen omdat het onverwacht was, maar vooral: het is een break (OK, een cross-over break) en hij is sneller dan die blauwe WRX met gouden velgen die op je slaapkamer aan de muur hing!

Advertentie
Advertentie

Elektrische break met Subaru-DNA

We willen de puristen niet helemaal op de kast jagen, maar toch lijkt de Subaru Trailseeker heel wat vakjes af te vinken van een echte Subaru. Hij ziet er stoer uit (en mooi in het blauw), hij is praktisch met veel laadruimte, hij kan een behoorlijke last trekken en hij kan uit de voeten op onverharde wegen met zijn vierwielaandrijving.

Vooraan vinden we weliswaar geen 2,5-liter viercilinder boxermotor. Technisch is de Trailseeker afgeleid van de Solterra. Dat is dan weer een aangepaste Toyota bZ4X. Dat zie je niet alleen aan hun uiterlijk. Het betekent ook dat de Trailseeker veel van zijn technologie overneemt en bijvoorbeeld dezelfde batterij van 74,7 kWh heeft, goed voor een rijbereik van zo’n 418 km.

Indrukwekkende prestaties en vierwielaandrijving

De Trailseeker is uitgerust met Subaru’s gekende Symmetrical All-Wheel Drive en een elektromotor op elke as, goed voor zo’n 375 pk aan gecombineerd vermogen. Verschillende rijmodi moeten helpen om de meest glibberige omstandigheden aan te kunnen. Op een verhard stuk weg kan de Trailseeker in amper 4,4 seconden optrekken van 0 naar 100 km/u (maar dan wel zonder de majestueuze soundtrack van een WRX).

Detail van het Trailseeker Limited-embleem op de achterkant van een blauwe auto.
Advertentie
Advertentie

15 cm langer en voorzien van een 14-inch touchscreen

In het interieur is er geen verschil tussen de Solterra en de Trailseeker, tenminste tot aan de achterzetels. Vanaf daar strekt de Trailseeker zich 15 cm verder uit om meer laadruimte te creëren. Op het dashboard vinden we een 14-inch touchscreen, het grootste tot nu toe in een Subaru. Je kan er draadloos Apple CarPlay en Android Auto op afspelen terwijl je telefoon ligt te laden op een van de twee draadloze laders van 15 W.

Wanneer komt de elektrische Subaru Trailseeker naar Europa?

Prijzen werden nog niet aangekondigd door Subaru, maar aangezien het een grotere versie is van de Solterra (die kost 52.995 euro voor de pre-facelift versie) zal zijn prijs ook hoger liggen. De lancering van de Trailseeker is voorzien voor “ergens in 2026”. Of hij zijn weg ook zal vinden naar Europa is nog niet officieel gecommuniceerd, maar breaks doen het op onze markt algemeen goed, dus we verwachten (en hopen) van wel.