Knappe look manneke… We hebben onze aandacht gericht op het model dat we waarschijnlijk het meest zullen tegenkomen, de 1.9 liter DDIS. Tegelijk hebben we ons ook geconcentreerd op de “outdoor” versie, de ster van het gamma. Wat meteen opvalt, is zijn look, en die is ongetwijfeld sportief. Inderdaad, de kit bestaat uit aluminium velgen van 16 duim, bumpers met aluminium afwerking, beschermers op de deuren en een verhoogde bodemvrijheid van 15 cm. Het geheel is aantrekkelijk en zou geen problemen moeten kennen om de “jonge zakenman” of “jonge vader” te verleiden. Die filosofie is ook binnenin terug te vinden met de pedalen, versnellingspook en dashboard met chroom afwerking. Uitrusting en veiligheid Ook al hebben de Grand Luxe en de Outdoor versies, die we getest hebben, een volledige standaarduitrusting (zo goed als geen opties), en dat geldt ook voor het instapmodel, heeft de constructeur de nodige aandacht geschonken aan het comfort en de veiligheid: dubbele airbag vooraan, ABS, ontkoppelingsysteem van het gaspedaal bij een frontale botsing, driepunt veiligheidsgordels vooraan en achteraan, ISOFIX hechtingspunten, laterale versteviging en anti diefstal sloten op alle deuren. Ook de betrouwbaarheid staat voorop bij de constructeur want die biedt een totale waarborg aan op stukken en uren voor 5 jaar of 150.000 km, daar bovenop komt een garantie van 12 jaar op corrosie van het koetswerk. En gaat dat een beetje vooruit ? Onder de motorkap kan gekozen worden voor 3 mogelijkheden, om te beginnen een 1.5 L benzinemotor gekoppeld aan een handgeschakelde bak met 5 versnellingen en een vermogen van 99 pk (aan 5600 tr/min). Een 1.6 L benzinemotor van 107 pk (aan 5600 tr/min) dat uitsluitend gekoppeld wordt aan een handgeschakelde versnellingsbak met 4 versnellingen. De 1.9 L common rail dieselmotor met turbo wordt ongetwijfeld de leider in het klassement. 120 pk aan 3.500 tr/min, 190 km/u maximumsnelheid en een koppel van 280 Nm aan 2.000 tr/min. Het is uiteraard aan het laatste model dat we onze aandacht geschonken hebben. Op het gebied van pure prestaties doet de SX4 het goed voor een cross-over. De 100 km/u staat op de teller na 10.8 seconden. Dat is meer dan eervol voor een auto uit dit segment, maar ingaand op het uiterlijk karakter een de gekozen doelgroep betreuren we het bestaan van een speciale en gevitamineerde reeks… Misschien zijn we wel wat ongeduldig, de ambities kennende van het merk in de rally wereld ( Swift in de JWRC waar een SX4 renstal aan wordt toegevoegd ), zo het wel eens mogelijk zijn dat de ontwikkelingen voor die rallywagens in de standaard uitvoeringen terecht komen. Wordt vervolgd… Een ander knelpunt is « slap » aanvoelen van de pedalen, vooral in tegenstelling tot de Fiat Punto bijvoorbeeld. Wat de transmissie betreft bestaat deze auto, normaal gezien in twee versies, één met tweewielaandrijving, en eentje met vierwielaandrijving. Culturele uitzondering? Belgisch compromis? Bij ons komt hij in elk geval enkel op de markt in de tweewielaandrijving. Dat zal waarschijnlijk wel de kopers niet afschrikken, vooral door zijn goede wegligging, zelf bij het sportief nemen van hevige bochten, of op oneffen wegen. Een aangenaam gevoel. Uiteindelijk biedt Suzuki een goede en afgewerkte auto aan, al zal zijn prijs de concurrentie zeker niet de schrik op het lijf jagen. Want met een prijskaartje van 17.500 € kunnnen we niet echt zeggen dat we spaarzaam bezig zijn.