Zoals aangekondigd heeft Gordon Murray Automotive zijn nieuwe ‘supercar GT’ onthuld, de T.33. En die stelt niet teleur! Een schitterend design, een volledig uit koolstofvezel opgetrokken koetswerk, een hoogtoerige 615 pk sterke V12 van Cosworth en een productie die beperkt is tot 100 exemplaren. Daarmee staat hij meteen aan de top van het supercarfirmament!
Geen ‘hypercar’
Ondanks zijn indrukwekkende curriculum is de T.33 het ‘kleine broertje van de T.50 van Gordon Murray Automotive, de geestelijke opvolger van de legendarische McLaren F1. Die is gebouwd rond dezelfde motor, maar levert iets meer pk’s bij een hoger toerental en is vooral veel extremer door zijn actieve aerodynamica en gewicht van minder dan 1.000 kg. De T.33 moet comfortabeler zijn en makkelijker om mee te leven.
De T.33 is dus meer een GT dan een ‘track tool’, maar toch is het een echte rijdersauto. Hij heeft een atmosferische 3,8 liter grote V12 die graag in de toeren gejaagd wordt (tot 10.500 toeren) en wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesbak, of optioneel met een gerobotiseerd exemplaar met schakellepels aan het stuur. En met 1.100 kg is het een absoluut lichtgewicht, dus rijplezier gegarandeerd. Dat lage gewicht is één van de paradepaardjes van Gordon Murray Automotive. De T.33 bestaat uit koolstofvezel koetswerkpanelen rond een lichte iFrame monocoque van de autobouwer, die ook al uit koolstofvezel bestaat. De versnellingsbak is met 80 kg ook het lichtst verkrijgbare exemplaar in deze klasse. Het maakt de T.33 alles samen zo’n 300 kg lichter dan de gemiddelde supercar.
Volledig op maat
Leuk detail op de voorgestelde auto is dat de bestuurderszetel en de deurpanelen aan de bestuurderskant een andere kleur hebben dan die aan de passagierskant. Een leuk detail, maar ongetwijfeld niet naar ieders smaak. Het merk laat weten dat elke auto op maat gemaakt wordt van de koper, met een lange personaliseringssessie, dus je mag ook voor een bravere look gaan. De eerste eigenaars zullen hun exemplaar trouwens ontvangen in 2024, dus er is nog wat tijd om na te denken.