Als je dacht dat Amerikaanse motorsport alleen bestaat uit hotrods en Nascar-auto’s die enkel snel zijn in een rechte lijn, dan heb je het mis. Kijk maar naar deze Scarab F1, de eerste Amerikaanse Formule 1-bolide ooit. Hij maakte zijn debuut in de Grand Prix van Monaco in 1960 en werd er onder andere bestuurd door niemand minder dan Stirling Moss.

Amerikaanse passie

Lance Reventlow was de erfgenaam van een rijke retail-magnaat in de Verenigde Staten en toonde al vanaf jong leeftijd interesse in motorsport. Hij raakte onder andere bevriend met acteur en autofanaat James Dean, en racete halverwege de jaren ‘50 in Californië en Europa. Hij omringde zich met de beste Amerikaanse motorsportingenieurs en richtte in 1957 zijn eigen raceteam op: Reventlow Automobiles Inc (RAI), dat Scarab racewagens bouwde.

De Scarab Mk I en Mk II waren de snelste sportwagens in de Verenigde Staten in die tijd, en versloegen onder andere de fabriekswagens van Ferrari. Ze wonnen in 1958 dan ook het SCCA kampioenschap. Maar Reventlow wilde meer en richtte zijn pijlen op de Formule 1. Hij liet een auto ontwikkelen met een 2,5 liter blok voorin, dat op zijn kant lag om het zwaartepunt te verlagen. 

Het was een geavanceerde motor met brandstofinjectie, een tweekamer cilinderkop en desmodromische kleppenbediening. Alle onderdelen behalve de Girling remmen waren Amerikaans. Reventlow was zo perfectionistisch dat de drie wagens (waarvan 1 back-up die nooit racete) pas klaar waren voor de Grand Prix van Monaco in mei 1960, met aan het stuur van deze GP2 Reventlow zelf, maar waar ook Stirling Moss bij wijze van test met de auto reed.

Slechte timing

Succesvol was de Amerikaanse inzending echter niet. Het beste resultaat in dat seizoen was een 10de plaats in de GP van de Verenigde Staten, terwijl de wagens ook enkele keren uitviel met motorpech. Alle teams met een wagen met de motor voorin, waaronder ook Aston Martin, BRM en Ferrari, moesten het afleggen tegen de Coppers en Lotussen met de motor centraal achterin.


Toen de F1 voor het seizoen 1961 de cilinderinhoud beperkte tot 1.5 liter, staakte Scarab de F1-strijd en legde het zich toe op lagere raceklasses. In juli raakte deze GP-2 beschadigd bij een ongeval, wat het einde betekende voor Scarab. RAI verhuurde zijn werkplaats in Venice Beach aan niemand minder dan Carroll Shelby, die er Shelby American uit de grond stampte.

Ondanks de tegenvallende resultaten is deze Scarab GP-2 toch een interessant model in de F1-gezchiedenis en die van de Amerikaanse autosport. Hij wordt verkocht via RM Sothebys met een prijs ‘op aanvraag’.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: