Alles begint met een jonge ingenieur, Aurelio Lampredi. Nadat hij opgeleid werd door één van de grootste motorenspecialisten ooit, Giacchino Colombo, ontwikkelt Aurelio Lampredi een uitzonderlijke V12 voor Ferrari. Met zijn cilinderinhoud van iets meer dan 4 liter levert het blok meer dan 300 pk, een ongelooflijk vermogen in het begin van de jaren 50! Ter vergelijking: dé supercar van die tijd, de Mercedes 300 SL, wist zo’n 215 pk te puren uit zijn dikke zescilinder!
0350M
Dit chassisnummer zegt je misschien niks, maar voor de aanhangers van Enzo's werk is het een magisch getal! Even nummers waren immers voorbehouden aan racewagens! Deze auto, bijna identiek aan degene die de Mille Miglia van 1953 won, was de laatste van de 340 MM's die gebouwd werden. Deze Ferrari, die nieuw geleverd werd aan Sterling Edwards, een Amerikaanse racepiloot, kende een eerder romantische start, want hij werd bij zijn eigenaar afgeleverd tijdens... de huwelijksreis met zijn vrouw!
Na vele successen aan de andere kant van de oceaan werd deze 340 MM verkocht aan David Cottingham van DK Engineering, die de auto in het begin van de jaren 1980 volledig restaureerde. De Ferrari ging daarna naar de Sherman Wolf-collectie, waar hij 30 jaar bleef en deelnam aan verschillende edities van de historische Mille Miglia. Dit historische monument, dat voor alle evenementen in aanmerking komt, een duidelijke hiestoriek en angstaanjagend om mee te rijden (laat staan te racen), zal de ster zijn van de RM Sotheby's veiling nu zaterdag 14 mei in het Grimaldi Forum, in Monaco. Zijn verkoopprijs wordt geschat tussen de 6 en 8 miljoen euro!
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: