De Volkswagen-groep gaat voluit voor elektrische mobiliteit. In Europa kondigde het op korte termijn de bouw van een Spaanse Gigafactory voor batterijen aan en een trio van compacte elektrische stadswagens. In de Verenigde Staten moet alles groter, dus daar wil het bedrijf tegen 2026 een elektrische pick-up en een stoere elektrische offroader. Het haalt daarvoor een oude naam van onder het stof, Scout. Niet van de avontuurlijke Skoda-uitvoeringen, maar wel van een iconisch model van het sinds 1985 verdwenen Amerikaanse merk International Harvester.

Wild West

Dat Volkswagen voor zijn avontuurlijke elektrische modellen een apart merk opricht is opmerkelijk. Maar de nieuwe modellen staan dan ook een beetje los van de rest van het VW-aanbod. Ze worden ontworpen, ontwikkeld en gebouwd in de Verenigde Staten en voor de Verenigde Staten op een “nieuw technisch platformconcept dat zorgt voor nieuwe pick-up en RUV-geloofwaardigheid die verder gaat dan het bestaande portfolio van de Volkswagen Group.”

Die RUV of R-SUV , waarbij de R staat voor ‘rugged’ of ruig om hem te onderscheiden van SUV’s, is een robuuster voertuig met echte offroad-kwaliteiten. Het feit dat VW het heeft over een “nieuw technisch platformconcept” doet vermoeden dat de Scout-modellen niet op één van de gekende elektrische platformen van de groep zal staan (MEB, MEB-short of PPE), maar wel op een volledig nieuw platform. Misschien wordt het wel een soort ladderchassis met geïntegreerde batterijen, zoals bij de Ford F-150 Lightning of de modellen van Rivian. Het design van de twee schetsen doet in elk geval denken aan Rivian voor de pick-up en de Ford bronco voor de SUV/RUV.

Scout? 

De naam voor het nieuwe merk werd vorig jaar door Volkswagen gekocht. De Scout was een utilitair personenwagenmodel dat tussen 1961 en 1980 gebouwd werd door International Harvester, dat voordien vooral landbouwvoertuigen en vrachtwagens bouwde. Het was een concurrent voor Jeep-modellen en een voorloper van meer luxueuze SUV’s. Met zijn herkenbare look en stevige bouw kent de oorspronkelijke Scout vandaag heel wat fans aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Misschien de uitstraling die VW nodig heeft om het te maken in dat segment. 


Volgend jaar worden de eerste prototypes van Scout als nieuw merk voorgesteld. De assemblage moet in 2026 een feit zijn.


?