Carlos Tavares, de baas van de Stellantis-groep, is geen fan van de ‘gedwongen’ elektrificatie van het wereldwijde wagenpark. Dat liet hij in het verleden al verstaan, en nu herhaalt hij zijn bezorgdheden nog eens. Vandaag doet hij dat tijdens de “Future of the Car”-conferentie georganiseerd door de Amerikaanse krant The Financial Times. En hij is niet de enige die twijfels uit rond de elektrische toekomst...
De batterijen van Carlos Tavares
In januari wees hij op de risico's van een sociale kloof, maar stelde ook de doeltreffendheid van zo'n overgang op ecologisch vlak in vraag. Vandaag spitste hij zich toe op batterijen: "Het betekent heel wat ontginning van grondstoffen, mogelijk een tekort aan die grondstoffen en misschien ook geopolitieke risico's. Het kan ook zijn dat we niet houden van de manier waarop deze grondstoffen over een paar jaar aangevoerd zullen worden.”
Verbrandingsmotoren niet te snel afschrijven volgens Luca de Meo
Ook Luca de Meo, de baas van de Renault-groep, sprak op de conferentie. "Er zijn uitdagingen, op maatschappelijk, financieel en ecologische vlak, waar rekening mee gehouden moet worden," zei hij. Bijvoorbeeld, "er is de CO2-uitstoot van bij het ontstaan tot aan het einde. Sommige alternatieve brandstoffen, of hybrides, kunnen op dat vlak properder zijn dan EV's. En dan is er nog de betaalbaarheid van EV's. We zien nu een gelijkaardig kostenplaatje rond 2025, maar tegen die tijd kan dat verschoven zijn door de inflatie van grondstoffenprijzen."