20210809091304darinschnabel.jpg

Om de impact van dit model goed te begrijpen heeft een geschiedkundige van het merk verklaard dat de 410 Superamerica voor Ferrari was wat de Royale voor Bugatti heeft betekend. Het was een extreme auto op elk vlak, met de best mogelijke technische oplossingen van zijn tijd. Het hart van deze Ferrari is een V12, rechtstreeks afgeleid van monsters uit de autosport, bedacht door ingenieur Lampredi met een cilinderinhoud van 4,9 liter. Deze motor won de 24 Uur van Le Mans in 1954 en ontwikkelt hier 400 pk, destijds een adembenemend hoog vermogen.

20210809091304darinschnabel3.jpg

De technische keuzes, het koetswerk van Pinin Farina en het met de hand afgewerkte interieur moesten de exorbitante prijs verklaren. Net zoals de Bugatti Royale was de Ferrari 410 Superamerica Serie III geen groot commercieel succes: er zijn er slechts 12 van gebouwd. Die gingen echter wel naar een paar van de beroemdste mensen van die tijd: de Sjah van Iran, Mohamed Reza Pahlevi, de keizer van Vietnam Bao Dai, pastakoning Pietro Barilla en Enrico Wax, een beroemd zakenman uit de whiskysector.

20210809091305darinschnabel2.jpg

De auto die vandaag door RM Sotheby’s wordt voorgereden is het vierde exemplaar dat is gebouwd, met een zwarte lak en koplampen onder een bubbel. Deze 410 Superamerica uit 1958 verkeert in perfect staat en heeft nog steeds zijn oorspronkelijke versnellingsbak, motor en differentieel. Hij moet naar schatting een bedrag opbrengen van 6 tot 8 miljoen dollar. Interesse? De auto wordt op 14 augustus geveild in Monterey.

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: