Tenzij ze werken voor de politie van Dubai moeten ordehandhavers wereldwijd doorgaans genoegen nemen met saaie auto’s om in de stad en op de snelweg te patrouilleren.

Begint de jaren 1960 kregen de Italiaanse ordetroepen echter een reeks uitzonderlijke bolides in handen, waaronder deze magnifieke Ferrari 250 GTE van 1962. Net zoals heel wat Europese landen ging Italië destijds door een grote economische bloeiperiode. Ook criminele activiteiten namen toe, waardoor de politie krachtige voertuigen nodig had voor spectaculaire achtervolgingsraces. De grootsteden van land vervingen daarom hun trouwe Alfa Romeo 1900’s door Giulia 1600’s, die veel sportiever waren. Maar voor bepaalde speciale agenten was nog straffer geschut nodig.

Bolide voor ‘superflik’

In Rome was speciaal agent Armando Spatafora betrokken bij diverse gevaarlijke onderzoeken, hoofdzakelijk naar de plaatselijke maffia. Om die te grazen te nemen eiste hij niet minder dan een Ferrari. Zijn aanvraag ging tot aan de president van de republiek, Giovanni Gronchi, die groen licht gaf.

Enzo Ferrari zelve werd op de hoogte gebracht van de vraag van de Romeinse politie en schonk twee 250 GTE’s aan de Squadra Mobile. De twee standaardmodellen werden uitgerust met een boordradio en zwaailichten. Op de deuren werd “Squadra Mobile” aangebracht en het noodnummer 555-555. Op de vleugels kwam het logo van de brigade: de beroemde panter waar schurken van de Italiaanse hoofdstad voor terugdeinsden. De auto’s werden naar Rome gestuurd voor testwerk voor ze zouden worden geleverd. Op de eerste dag al raakte een ervan bij een zwaar ongeval betrokken. De bijgelovige Ferrari liet het wrak onmiddellijk naar Maranello terughalen en zag persoonlijk op de vernietiging ervan toe.

Design en motor om van te dromen

De motor van het model is een drieliter-V12 met iets meer dan 240 pk. De auto is uitgevoerd in een wondermooi glanzend zwart en heeft een stevig interieur in beige similileder. Dit unieke exemplaar is een van de zeldzaamste Ferrari’s ter wereld.

In 1968 ging hij op pensioen en werd hij op rust gesteld in de garage van de politie, tot 1972. Toen is hij bij een veiling naar een nieuwe eigenaar gegaan. Alberto Cappelli is er de volgende 40 jaar de trotse eigenaar van gebleven en hield de auto in perfecte staat. Hij heeft even in het Museo delle auto della Polizia di Stato de Roma gestaan en dook op bij de 50ste verjaardagsviering van Ferrari in 1997.

Vandaag wordt hij geveild door Girardo & Co in Londen, dat verwacht dat er een bedrag met zeven cijfers voor wordt neergeteld.