De ene band is de andere niet. Naast hun intrinsieke kwaliteiten, die sterk kunnen variëren van merk tot merk, slijten banden ook anders afhankelijk van een aantal factoren, waaronder de soort auto, het gewicht, de aandrijving, de rijstijl, de weersomstandigheden en of je wisselt tussen zomer- en winterbanden. En natuurlijk is ook het aantal kilometers dat je per jaar rijdt van belang.
Wat is dan de levensduur van een autoband? Afhankelijk van alle hierboven genoemde factoren, moeten banden over het algemeen elke 3 tot 5 jaar worden vervangen. Bij een auto waarmee weinig wordt gereden, kunnen ze soms een paar jaar langer meegaan, op voorwaarde dat ze goed worden behandeld. In ieder geval is het raadzaam om ze minstens elk jaar te controleren om er zeker van te zijn dat je banden in een goede staat verkeren.
De juiste reflex
Banden zijn een essentieel onderdeel van elk voertuig en leveren een belangrijke bijdrage aan de veiligheid en het comfort van de inzittenden. Het is het enige contactpunt tussen de auto en het wegdek, en ook de belangrijkste factor voor een goede wegligging en een korte remafstand. Allemaal redenen om er zeker voor te zorgen dat je de slijtage van je banden goed in de gaten houdt en, indien nodig, naar een garage of bandencentrale gaat om ze te vervangen.
5 signalen dat het tijd is om je autobanden te vervangen:
- Autobanden zijn uitgerust met slijtage-indicatoren (kleine bultjes) in de hoofdgroeven, die je kan terugvinden via pijlen op de zijwand van de band. Als het rubber op dezelfde hoogte zit als de slijtage-indicator, is het hoog tijd om de band te vervangen!
- Ook als banden nog niet versleten zijn, kunnen ze ouderdomsverschijnselen vertonen. Meestal zijn dit droogtescheurtjes, die aangeven dat het rubber zijn soepelheid en grip heeft verloren, maar ook krassen en deuken zijn mogelijk. Er kan ook een bult verschijnen wanneer het karkas van de band beschadigd is en de lucht een weg heeft gevonden naar het oppervlak van het loopvlak of de zijwand.
- Een onregelmatige bandenslijtage, waarbij slechts een deel van het loopvlak is versleten, kan wijzen op een slechte uitlijning (wanneer de band asymmetrisch is versleten), een te lage bandenspanning (alleen aan de zijkanten versleten) of net een te hoge bandenspanning (alleen in het midden versleten).
- Een oude band kan ook geleidelijk leeglopen door microgaatjes of door een versleten ventiel. Het is altijd een goed idee om het ventiel samen met de band te vervangen om een platte band te voorkomen.
- Als je tijdens het rijden abnormale trillingen voelt, zelfs als de weg perfect vlak is, kan dit erop wijzen dat je banden beschadigd of slecht uitgebalanceerd zijn (iets dat bij elke bandenwissel moet gebeuren), of dat je met een ongelijke bandendruk rijdt. Ook hier moet je zo snel mogelijk actie ondernemen.
Hou er tenslotte rekening mee dat rubber, dat de basis vormt van elke autoband, na verloop van tijd uitdroogt, zelfs al wordt de band niet (veel) gebruikt! Over het algemeen gaat een autoband maximaal tien jaar mee op de weg en zes jaar in opslag. De fabricagedatum staat op de zijwand genoteerd in een viercijferige code. 2319 geeft bijvoorbeeld aan dat de band in de 23e week van 2019 is geproduceerd, terwijl 3416 de 34e week van 2016 aangeeft. Let er dus ook op dat, wanneer je nieuwe banden koopt, ze nog voldoende recent zijn om lang mee te kunnen gaan!