20191122085902cybertruck-1.jpeg

Tesla heeft heel vroeg deze ochtend zijn Cybertruck onthuld, waarvan de naam alleen al suggereert dat hij niet zoals een andere pick-up wil zijn. Waar te beginnen? In plaats van een ladderchassis met daar bovenop geschroefd koetswerk of een zelfdragend koetswerk gebruikt Tesla iets wat het zelf een exoskelet noemt: op de deuren na zijn alle koetswerkpanelen structurele elementen. Dat verklaart misschien meteen het ongebruikelijke en bijzonder hoekige uiterlijk, dat zeker niet iedereen zal weten te smaken... Daarvoor moest een heel nieuw soort staal worden gebruikt, dat uitzonderlijk sterk is. Tesla’s hoofddesigner Franz von Holzhausen demonstreerde dat op het podium door met een voorhamer eerst de deur van een traditionele pick-up te slaan, die uiteraard zwaar indeukte. Daarna deed hij hetzelfde met de Cybertruck, waar de hamer gewoon afketste zonder ook maar een krasje te maken. Ook het glas van de ramen zou zeer sterk moeten zijn, maar daar liep de demonstratie mis: von Holzhausen gooide uit volle kracht een zware metalen bal tegen het raam, dat daar een deuk van kreeg. Let wel: bij elke andere autoruit zou de bal gewoon naar binnen zijn gevlogen, maar CEO Elon Musk kon een “Oh my f**ing God” niet onderdrukken.

20191122085909cybertruck-2.jpeg

Zes zitplaatsen, gigantische laadbak

Het was een klein minpunt op wat voor de rest een show vol waanzinnige cijfers was. Net zoals een Land Rover Defender is de Cybertruck een zeszitter met een klapzitje tussen de twee voorstoelen. Het 198 centimeter lange laadruim, dat Tesla zelf “The Vault” (de kluis) noemt omdat het zo ondoordringbaar is, heeft een inhoud van 2.830 liter. Tesla heeft al accessoires bedacht zoals een klaptent waarmee je van de laadruimte een slaapplek kan maken en een heuse uitklapkeuken die in de achterbumper verdwijnt. Het interieur is verder volgens de geplogenheden van het merk extreem minimalistisch, met enkel één enorm centraal scherm om alles te bedienen en een opvallend vierkant stuurwiel.

20191122085906cybertruck-3.jpeg

Tot 800 kilometer

Er komen drie versies van de Cybertruck: een met één motor, een met twee motoren en een driemotorige versie. De eerste is een achterwielaandrijver met een rijbereik van 400 kilometer volgens de Amerikaanse EPA-cyclus , die nog strenger is dan onze WLTP-cyclus en die doorgaans heel realistisch blijkt. Hij trekt op van 0 naar 100 km/u in 6,5 seconden en sleept tot 3,4 ton, wat meteen de hoogste waarde is van alle pick-ups in zijn segment (dat van de Ford Ranger of Mitsubishi L200). De versie met twee motoren (vierwielaandrijving) geraakt meer dan 500 kilometer ver, sprint naar 100 km/u in 4,5 seconden en sleept 4,5 ton. Maar de mafste versie van allemaal is uiteraard die met drie motoren (één vooraan en twee achteraan: één per wiel), die een vectoriële koppelverdeling mogelijk maakt. Hij geraakt liefst 800 kilometer ver op één lading, sprint van 0 naar 100 km/u in 2,9 seconden en kan zo een Lamborghini Aventador het leven zuur maken. Voor deze versie wordt een sleepvermogen van 6.350 kilo beloofd.

20191122085908cybertruck-4.jpeg

Een quad

Tesla toonde bij de onthulling meteen ook een elektrische quad, die perfect in het laadruim van de Cybertruck past en daar kan worden opgeladen aan een van de 220V-stekkers. De aan- en afloophoeken (respectievelijk 35 en 28 graden) zijn beter dan alle pick-ups op de markt en zelfs vergelijkbaar met die van de strafste offroaders. En elke versie staat standaard op luchtveren voor een variabele bodemvrijheid, waarbij de veren achteraan heel diep kunnen inzakken om inladen te vergemakkelijken.

20191122085908cybertruck-5.jpeg

Minder dan 40.000 dollar

Al die zottigheid moet de Cybertruck toch onbetaalbaar maken? Niet helemaal: Tesla belooft voor de versie met één motor een prijs van 39.900 dollar (36.000 euro volgens huidige wisselkoers). Na allerlei importheffingen en dergelijke zal dat bij ons net geen 50.000 euro worden, vermoeden we. Dat is exact even veel als de Ford Ranger Raptor, die in vergelijking met de Cybertruck een slome rakker is en die bovendien luchtvering of Autopilot (standaard op alle Tesla’s) mist en waarvan het sleepvermogen een ton lager is. De versie met twee motoren, die een Porsche Cayman GT4 voorbij sprint, zou 49.900 dollar (45.000 euro) kosten, de krankzinnige driemotorige versie vergt een investering van 69.900 dollar (63.130 euro). Met zijn rijbereik van 800 kilometer geraakt die meteen verder dan de meeste vergelijkbare dieselpick-ups. Tesla belooft dat de Cybertruck “eind 2021” op de markt komt, dus wij verwachten hem in de zomer van 2022.

20191122085908cybertruck-6.jpeg