Tesla’s superchargernetwerk is veel uitgebreider dan dat van Ionity, dat de Duitse constructeurs onder meer gebruiken. Maar in Europa kon het Tesla-netwerk niet tippen aan het vermogen ervan. In theorie mikt het Ionity-netwerk op 350 kW voor snellaadbeurten, terwijl de Tesla-superchargers momenteel aan 120 kW laden. Met de nieuwe supercharger versie V3 wil Tesla naar 250 kW.
Optimaliseren
Op die manier moet de Model 3 het equivalent van 120 kilometer rijbereik kunnen tanken in amper vijf minuten. De laadsnelheid zou dan maximum 1.000 mijl in een uur kunnen zijn, ofwel 1.600 kilometer op een uur tijd.
Tesla denkt nog aan andere manieren om het laden aan de V3-laders te optimaliseren. Een “voorverwarming” bijvoorbeeld, die de batterij aan de laadpaal de ideale temperatuur moet geven dankzij het navigatiesysteem. Een soort “tussenbatterijen” aan de laadpunten zouden er ook voor moeten zorgen dat de laadsnelheid niet meer afhangt van het aantal auto’s dat er aan de stekker hangt.
De nieuwe superchargers worden eerst uitgerold in de Verenigde Staten. In het vierde kwartaal van 2019 komen ze naar Europa.