Elk jaar publiceert JD Power zijn Initial Quality Study (IQS), een statistisch rapport rond de betrouwbaarheid van nieuwe auto’s in de eerste zes maand na hun levering. Elk merk krijgt een score die wijst op het aantal defecten die zijn opgetekend per 100 geproduceerde auto’s. Mensen die geloven dat Europese en dan vooral Duitse auto’s onverwoestbaar zijn, mogen hun idee inpakken, want de slechtste scores gingen naar Land Rover (228 problemen per 100 auto’s), Audi (225), Volvo (210) en Mercedes (202). Maar één merk klopt hen allemaal en dat is het Amerikaanse Tesla, met een bedroevende 250 problemen per auto.
NHTSA
Nu is de waarde van het onderzoek relatief omdat het geen aanwijzingen geeft rond de ernst van de gebreken of hoe goed ze daarna onder garantie zijn verholpen. Zo is geweten dat heel veel Tesla’s met matig tot slecht aangebrachte lak van de band rollen maar dat dit probleem vaak na de levering correct wordt opgelost. Al is er ook een aanwijzing dat het merk met grotere problemen kampt, want het Amerikaanse verkeersveiligheidsinstituut NHTSA heeft officieel aangekondigd dat het een onderzoek is gestart naar het structurele probleem van de falende centrale sturing van de Model S en X. We hadden het daar al over in de herfst van 2019 en ondertussen blijken steeds meer oudere exemplaren met het probleem te worden geconfronteerd. Het is zo wijdverbreid dat onafhankelijke herstellers, die het probleem oplossen voor een fractie van wat Tesla ervoor vraagt, met maandenlange wachtlijsten zitten. De NHTSA acht dat het probleem de veiligheid in het gedrang kan brengen omdat veel essentiële functies van de wagens niet meer kunnen worden bediend. Als het onderzoek kan aantonen dat Tesla te laks is omgesprongen met dit structurele gebrek, dan zou de constructeur in de VS kunnen worden gedwongen om de herstelkosten terug te betalen aan gedupeerde klanten.Ontdek meer inzichten
Tesla