Tesla heeft op zijn grote persconferentie “Battery Day” een nieuwe batterij voorgesteld die eind 2021 klaar moet zijn voor productie en waar we het begin dit jaar al eens over hadden. De nieuwe batterij gebruikt cellen die veel groter zijn dan de huidige generatie: elke cel is 80 millimeter hoog en heeft een diameter van 46 millimeter. Ter vergelijking: de cellen in de Model S en X zijn 65 millimeter hoog en 18 millimeter dik, terwijl in de Model 3 en Y cellen van 70 op 21 millimeter worden toegepast. Die dikkere cel biedt dus voordelen op het vlak van ruimtebenutting. Bovendien is de energiedichtheid door een andere chemische samenstelling 5 keer groter en kan de batterij 6 keer meer vermogen vrijgeven – dat heeft Tesla nodig om de Model S Plaid zijn waanzinnige prestatiepotentieel te geven.

Binnen een even groot accupakket zouden de nieuwe cellen vandaag goed zijn voor 16 procent meer rijbereik, terwijl de accu bovendien 14 procent minder zou kosten per kWh opslagcapaciteit dan de huidige generatie batterijen. Let wel: zo’n dikke cel is moeilijker te koelen – de hete kern zit verder weg van de mantel waarlangs de koelvloeistof stroomt. Tesla heeft dat probleem opgelost door de ‘tabs’ (het ‘deksel’ aan weerszijden van de cel) weg te laten dankzij een nieuwe chemische opbouw van de binnenkant van de cel. Daardoor kan deze veel dikkere cel even goed worden gekoeld als de kleinere cellen van de huidige generaties.

De nieuwe cel zou worden toegepast in de eerder vermelde Model S Plaid, de Roadster, de Cybertruck, de vrachtwagen Semi en nog een nieuw model, waar we later op terugkomen…