In het wetenschappelijke magazine Joule heeft Tesla’s Canadese batterij-onderzoeksteam een paper gepubliceerd over een speciale hybride batterij met een soort van rijbereikuitbreider. In feite gaat het om twee batterijen in één, waarbij een van beide slechts af en toe wordt ingezet voor langere ritten. Het grootste deel van de batterij zou bestaan uit conventionele, dagelijks te gebruiken lithium-ioncellen, die beproefd en degelijk zijn maar die kampen met een relatief lage energiedichtheid en een vrij hoog gewicht. Dit deel zou dan goed zijn voor een bereik van pakweg 300 kilometer, wat voor de meeste bestuurders ruim volstaat.

Batterij in batterij

Een ander, fysiek veel kleiner en lichter deel van de accu zou bestaan uit lithium-ijzercellen. Die hebben een veel grotere energiedichtheid (1.230 in plaats van 720 Wh aan stroom per liter) en wegen minder, maar zijn zeer slijtgevoelig (capaciteitsverlies door veel op- en ontladen) en zijn dus ongeschikt voor dagelijks gebruik in een elektrische auto. Door dit tweede deel van de batterij echter maar af en toe in te schakelen voor langere ritten, zou het accupakket in zijn geheel even slijtvast zijn als een volledige lithium-ionbatterij, maar veel lichter en compacter zijn. Met de ‘range extender’ ingeschakeld zou de auto dan bijna 500 kilometer ver geraken. Verwacht deze slimme hybride batterij nog niet morgen in een model van Tesla: het paper geeft aan dat het onderzoeksteam nog in een heel vroege fase van de ontwikkeling zit. Maar het is wel een interessant concept…