Nog voor we deze test beginnen, moeten we het hebben over de olifant in de ruimte: zijn naam. Eerder dit jaar nam de Zuid-Koreaanse groep KG SsangYong over en besloot men het merk om te dopen tot KG Mobility, of kortweg KGM. Goed, deze nieuwe SUV heet dus KGM Torres... maar neen! Het project werd op poten gezet door SsangYong en omdat de naamsverandering nog in een vroeg stadium zit, spreken we voorlopig nog over de SsangYong Torres, ook al bestaat het merk niet meer... We houden het maar op Torres. Trouwens een best knappe naam, net als de look van deze SUV.
Torres is klaar voor avontuur!
De Torres heeft namelijk een echt avontuurlijke look, en dat gaat tot in de details. Een look van een echte terreinwagen, die meestal een pak duurder zijn dan deze Torres. Zijn koetswerk van 4,70 m lang, 1,89 m breed en 1,71 m hoog heeft meer dan een hoofd doen draaien tijdens onze test. Ter vergelijking: zijn afmetingen liggen dichtbij die van de BMW X3, Honda CR-V, Skoda Kodiaq of de Volvo XC60.
Opvallend
Terwijl zijn exterieur zin geeft om op avontuur te vertrekken, is zijn interieur meer gericht op technologie. De fysieke knoppen voor de klimaatcontrole zijn namelijk overboord gegooid, met maar liefst 3 digitale displays aan boord! Zijn instrumentenpaneel is volledig digitaal en meet 12,5 inch, zijn centrale aanraakscherm is 9 inch groot en het paneeltje voor de temperatuur en de ventilatie heeft een diameter van 8 inch. Al zijn deze afmetingen echter een beetje opgepompt. De tellers zijn wel digitaal, maar het echte scherm in het midden is niet meer dan 5 inch groot en laat zich ook niet echt personaliseren. Het infotainmentsysteem is dan weer niet het modernste of snelste in zijn soort. Gelukkig kan je het wel verbinden met Apple CarPlay en Android Auto, maar jammer genoeg niet draadloos. Het scherm waarmee je de airco bedient is vrij gemakkelijk in gebruik, maar nu ook niet zo handig als echte fysieke knoppen...
Ondanks alles is de Torres best aangenaam om tijd in door te brengen, waar je ook zit. De materialen en afwerking zijn niet indrukwekkend, maar ze stellen ook niet teleur. Rammeltjes konden we niet horen tijdens onze testrit. En er zijn wel heel wat plastics te vinden doorheen het interieur, maar op de meeste plekken hebben ze een zachte afwerking op de plekken waar je ze zou aanraken. Enkel op de lage stukken kom je hard plastic tegen.
Genereuze binnenruimte
De ruimte aan boord van de Torres is (zeer) genereus, ondanks een vrij gemiddelde wielbasis van 2,68 m. Of je nu op de eerste of de tweede zitrij plaatsneemt, je komt geen plaats tekort! En ook de gordijnen in de achterdeuren kunnen we waarderen, die standaard worden meegeleverd vanaf het eerste uitrustingsniveau. Die royale zitruimte betekent overigens niet dat er is beknibbeld op de kofferruimte. Daar kan je in de Torres namelijk 703 tot 1.662 liter in kwijt. En in tegenstelling tot wat je zou denken, gaat de koffer open met een gewone achterklep, en dus niet met een deur zoals de handgreep naast het valse reservewiel lijkt te suggereren. Met zo’n groot koffervolume is het een beetje jammer dat er geen plek is voor twee extra noodzitjes, zoals bij sommige concurrenten te vinden is. Maar dat is muggenziften.
Een motor, meerdere transmissies
De Torres heeft maar één motor onder de kap zitten: een 1,5 liter grote viercilinder turbobenzine, 120 kW (163 pk) en 280 Nm sterk. Afhankelijk van het uitrustingsniveau kan je echter wel kiezen om zijn vermogen naar de voorwielen of de vier wielen te sturen, en dat via een manuele of een automatische transmissie. En de Torres komt natuurlijk binnenkort ook uit als volledig elektrisch model.
Volgens de verwachtingen
Deze benzinemotor voldoet perfect aan de verwachtingen in de Torres en heeft geen moeite om zijn gewicht van 1.498 kilo te verplaatsen. De constructeur spreekt over een gemiddeld verbruik van net iets minder dan 8 l/100 km, na een gemengd parcours zaten we daar net boven. Het is geen sprintkanon, maar inhalen is ook geen probleem. Een handeling waarbij de motor niet veel lawaai maakt, zelfs bij volgas. En ook het windgeruis blijft goed onder controle aan boord.
De automatische zesversnellingsbak reageert vrij snel en schakelt ook best zacht, maar bij het vertrekken en stapvoets rijden heeft hij iets meer moeite. De Torres is ook uitgerust met een compleet arsenaal aan rijhulpsystemen, die over het algemeen goed werken, inclusief de adaptive cruise control met rijstrookassistent. Tot hiertoe zou je denken dat de Torres een homogene, zelfs comfortabele SUV is. Maar helaas is de realiteit iets anders...
Eerder dynamisch dan comfortabel?
Op de reis van Zuid-Korea naar Europa is de ophanging van de Torres blijkbaar flink verstijfd. Het resultaat: zijn demping is vrij droog en niet erg comfortabel... Jammer. Het geeft hem wel een wat dynamischer karakter, want de koetswerkrol blijft zo goed als achterwege. Hij heeft niet het vermogen om echt sportief te rijden, maar zijn chassis blijft stabiel en is ook goed gebalanceerd. De besturing is niet erg communicatief, maar wel voldoende precies. Alles opgeteld is het best aangenaam om een bochtige weg te nemen met de Torres, waardoor die stevige ophanging dus ook zijn voordelen heeft. Toch hadden we hem liever wat zachter en comfortabeler gezien.
Hoeveel kost de Torres?
De Torres wordt in België aangeboden voor een vanafprijs van 36.490 euro met voorwielaandrijving en een manuele versnellingsbak. Voor de automaat moet je minstens 41.190 euro rekenen. Tenslotte betaal je minstens 46.490 euro voor een Torres met vierwielaandrijving. Het model krijgt wel 5 jaar garantie (of 100.000 km).
Ons verdict
De Torres kan een verhouding prijs/binnenruimte voorleggen die best zeldzaam is geworden op de huidige automarkt. Een positionering die hem best aantrekkelijk maakt, zeker met zijn avontuurlijk en stoere look! Jammer dat de ophanging nogal stevig is, wat hem weliswaar verrassend dynamisch maakt, maar wat ook afbreuk doet aan zijn comfort, dat we iets beter hadden verwacht voor dit type auto.