Na maanden van teasers en gelekte foto's, zijn de elektrische Mini Cooper en Countryman nu eindelijk officieel onthuld. En hoewel de look van de 5e generatie van het stadswagentje geen verrassingen meer heeft voor ons, is het wel de eerste keer dat we het nieuwe grootste model van Mini kunnen zien zonder camouflage. Nu ja, als je het nog een Mini kan noemen, want de 3e generatie Countryman is voortaan 4,43 m lang, 1,84 m breed en 1,66 m hoog.



Eén ronde teller

De twee modellen delen wel hun interieurindeling, met als pronkstuk het centrale en enige display. Een digitale weergave met een diameter van 24 cm die zowel de tellers als het infotainmentsysteem omvat, waarover Mini ons een tijdje geleden al alles heeft verteld. Het enige verschil tussen de dashboards van beide modellen: dat van de Countryman is wat groter. En ook de zitruimte achterin is groter aan boord van de SUV, net als zijn koffer! De Countryman slikt tussen de 460 en 1.450 liter aan bagage, terwijl de kleine Mini genoegen neemt met 200 tot 800 liter.



Elektrische Cooper

De elektrische Cooper en Countryman krijgen allebei een E- en SE-variant. De Mini Cooper E is uitgerust met een elektromotor van 135 kW (184 pk) en 290 Nm, waarmee hij in 7,3 seconden de 100 km/u haalt. De SE heeft een krachtigere motor van 160 kW (218 pk) en 330 Nm, om hetzelfde klusje in 6,7 seconden te klaren. Ze halen een respectievelijk rijbereik van 305 km dankzij een batterij van 40,7 kWh, of 402 km dankzij een pakket van 54,2 kWh. Qua laadvermogen kan je de Cooper E met maximaal 75 kW snelladen, tegenover 95 kW in de SE, om in 30 minuten van 10 tot 80% laadniveau te gaan.



Elektrische Countryman

De SUV van Mini deelt zijn technische basis met de BMW iX1. De Countryman E heeft een enkele elektromotor van 150 kW (204 pk) en 250 Nm, met een rijbereik van 462 km. De tweemotorige SE ALL4 biedt dan weer 230 kW (313 kW) en 494 Nm, met een maximaal rijbereik van 433 km. Is de batterij plat, dan kunnen beide varianten rekenen op een maximale laadsnelheid van 130 kW om van 10 tot 80% batterijniveau te gaan in een halfuur. Er komen ook nog versies op benzine, diesel en met een plug-inhybride motorisatie, die worden binnenkort voorgesteld. Dan rest er enkel nog de prijs van deze twee nieuwe elektrische Mini's, die we tegen het einde van de maand zouden moeten kennen.