De Audi Q2 is natuurlijk de instap-SUV in het Duitse gamma, die gestoeld is op het bekende MQB-platform van de Volkswagen-groep. Dat levert onder meer zijn diensten als basis voor de A3 en A3 Sportback. Maar daarnaast is de Q2 een Audi-design dat voor het eerst in lange tijd nog eens uit de band durft te springen.
Is hij altijd zo opvallend aangekleed?
Nee hoor. De C-stijl – of “blade” in Audi-taal – is standaard eigenlijk gewoon uitgevoerd in koetswerkkleur. Net als bij de A1 kan je de blade in de optielijst een ander kleurtje geven. Ofwel als afzonderlijke optie (€ 235,95) ofwel als onderdeel van een pack. Je kunt dus gewoon kiezen voor een discrete kleur voor het koetswerk en de blade, of je geeft je Q2 een opvallende koetswerkkleur zoals het geel, oranje, rood of nogal prijzige blauw (€ 1.191,85) dat Audi aanbiedt en contrasteert dan met de blade. Dat vinden wij persoonlijk nog steeds de leukste combinatie.
En in het interieur?
Daar kan je de wat traditioneel strenge sfeer van het interieur doorbreken door te kiezen voor de “Design”- of “Sport”-uitvoering (allebei € 1.800). Zij voegen naast een specifieke afwerking voor het exterieur en interieur nog enkele details toe, zoals inzetstukken toe in opvallende kleuren zoals rood, geel, wit of oranje. Die zorgen meteen voor een heel andere sfeer aan boord. Aan sommige materialen merk je wel dat de Q2 lager in het Audi-gamma staat, maar de afwerkingskwaliteit is zoals steeds vlekkeloos.
Hoe zat het weer met de ruimte aan boord?
Die is verrassend goed bemeten: de Audi Q2 is immers amper 4,19 meter lang. Toch zit je op beide zitrijen comfortabel: niet alleen vooraan, maar ook achteraan is er genoeg plaats voor twee volwassenen, ook qua hoofdruimte. Toch boet je bij deze Audi daardoor niet in aan kofferruimte: 405 liter met de achterbank rechtop, 1.050 liter met de achterbank neergeklapt. De achterbank verschuiven kan je helaas niet, de kofferklep kan optioneel wel elektrisch openen en sluiten.
Wat zit er onder de motorkap?
Een bekende motor voor wie vertrouwd is met de Audi A1 en A3: de 1.4 TFSI viercilinder turbobenzine van 150 pk, gekoppeld aan de S Tronic-zeventrapsautomaat. De “COD” die in zijn naam wordt toegevoegd, verwijst naar “Cylinder on Demand”-cilinderuitschakeling. Dat betekent dat wanneer de motor niet wordt aangesproken, de TFSI twee van zijn vier cilinders uitschakelt. Audi geeft daardoor een gemiddeld verbruik op van 5,2 l/100 km. Wij deden daar ongeveer twee liter bovenop.
Hoe doet die motor het?
Bijzonder goed eigenlijk. Audi geeft 8,5 seconden op voor de sprint van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 212 km/u. In combinatie met de S Tronic vormt hij eigenlijk een perfecte tandem: steeds bij de les, altijd bereid om van onderin de toeren te klimmen, en immer discreet. Hij verheft zelden zijn stem, tenzij je er expliciet om vraagt. Slechts heel af en toe lijkt de S Tronic wat te aarzelen, maar zowel in de stad als op de snelweg is het samenspel tussen motor en versnellingsbak voortreffelijk.
Hoe zit het met het weggedrag?
Wel, de Audi Q2 voelt verrassend lichtvoetig aan. Dat maakt bochtenpikken en laveren door de stad eenvoudig en aangenaam. De Q2 toont zich dus levendig, maar blijft steeds netjes binnen de perken. Tegelijk blijft het rijcomfort te allen tijde bewaard. Zorgvuldig afgewogen van de Duitse ingenieurs, en het geeft deze Q2 een veelzijdig kantje.
Hoeveel kost hij?
De Audi Q2 staat in de catalogus vanaf € 23.250, voor de 1.0 TFSI van 116 pk met manuele zesversnellingsbak. “Onze” 1.4 TFSI kost dan weer € 25.700. Daar tel je nog eens € 2.100 bovenop voor de S Tronic-zeventrapsautomaat. Wil je een in het oog springend koetswerk en interieur, dan hou je best nog zo’n € 1.800 opzij voor de Sport- of Design-uitvoering of ga je aan de slag met afzonderlijke opties.
Wat krijg ik verder nog voor mijn geld?
Naar strenge Duitse gewoonte het strikte minimum, en voor de rest moet je bijbetalen. Een Audi laat zich het best genieten met enkele opties, en daarvoor moet je soms flink in de buidel tasten. Gelukkig kan je de Q2 dan ook luxueus aankleden, met uitgebreid infotainmentsysteem met smartphone-integratie en de “Virtual Cockpit”, adaptieve snelheidsregelaar met rijstrookwaarschuwing en parkeerhulp, enzovoort.
Besluit?
De Audi Q2 laat een frisse wind waaien door het Audi-gamma, of liever gezegd: een fris briesje. Zijn design is immers gedurfder dan gewoonlijk, maar voor de rest zijn de andere Audi-ingrediënten nog steeds aanwezig: een kwalitatieve afwerking, dynamisch maar op veilig spelend rijgedrag, en… een hoge eindfactuur. De 1.4 TFSI heeft verder alle troeven in huis om de populairste benzinekeuze te worden voor deze Q2.