Nieuwe naam

Noem hem niet langer 3-Serie Cabriolet. Hoewel de naam verandert, blijft het recept globaal hetzelfde: de 4-Serie is gebaseerd op de 3-Serie, heeft een aantrekkelijke en zo je wil gespierde lijn, vooral dankzij de agressieve blik en de zijvleugels met expliciete luchtroosters. Voor het dak grijpt BMW terug naar dezelfde oplossing al bij de voorganger, namelijk een hard plooidak.

Vreemde keuze?

Terwijl de concurrenten van de 4-Serie Cabriolet (Audi A5, Mercedes en Opel Cascada) omschakelen van een hard naar een zacht dak, blijft BMW trouw aan deze constructie. Die is nochtans veel zwaarder dan een stoffen kap en verhoogt het gewicht met 230 kg.

Praktisch

Het volledig elektrische dak opent in twintig seconden, ook als je minder dan 18 km/u rijdt. Dat is relatief snel voor een model met hard dak. De koffer lijdt uiteraard wel onder deze keuze, met name als de passagiers in openlucht willen rijden. Dan daalt het volume van 370 naar 220 liter. Om het laden te vergemakkelijken is er wel een systeem om het dak, samengeplooid in drie delen, wat omhoog te duwen.

Knap? Ja, maar …           

Het interieur blaast tegelijk warm en koud. Door de zeer klassieke presentatie ziet het interieur er wat ouder uit: afgezien van het gigantische optionele scherm voor de navigatie en de touchpad, lijkt het zo weggeplukt uit een 3-Serie van tien jaar geleden. Een kleine teleurstelling van een merk dat bijvoorbeeld met de i3 veel originaliteit toont. We betreuren ook de moeilijke toegang tot de achterste plaatsen met gesloten dak.

De afwerking is dan weer uitstekend (op enkele details na) en de keuze in kleuren en bekledingen maakt het mogelijk om een warm interieur samen te stellen. De passagiers worden verwend met voldoende ruimte, ook achterin. Tot slot is de ergonomie volgens de traditie van het merk: perfect. Net als de rijpositie trouwens, die zelfs de grootste personen tevreden zal stellen.

428i

Op de kofferklep van onze testwagen prijkt de zwaar overdreven naam 428i. Als je je een zescilinder-in-lijn van 2,8 liter inbeeldt, moet je jouw verwachtingen herzien. Het gaat om een tweeliter viercilinder turbo die 245 pk en 350 Nm levert. Op onze testwagen werd de vierpitter gekoppeld aan een achttrapsautomaat.

Op de weg

Laten we niet rond de pot draaien: BMW gaf de voorkeur aan comfort, met een erg soepele ophanging die niet alle bewegingen van het koetswerk kan beheersen. De 320 bijkomende kilo’s laten zich voelen en in de bochten is er sprake van inertie. Tot is de besturing, die nochtans direct en nauwkeurig is, niet communicatief genoeg: het is moeilijk om aan te voelen waar de voorwielen zich nu bevinden.

Het plaatje is duidelijk. Ondanks zijn ‘agressie’ geeft deze BMW je nooit zin om ten aanval te trekken. Hij is wel geschikt voor een dynamische rit en het evenwicht van de achterwielaandrijving is schitterend in bochten. Eerder een langeafstandsloper dan een sprinter dus. De motor past perfect binnen die optiek: stil, soepel, genoeg inhoud bij lage toeren en alleen hoorbaar bij hoge toeren. Hij klinkt trouwens vrij aangenaam.

Op dat vlak treuren we wel om het verdwijnen van de zescilinders uit het verleden: de klank van de nieuwe motor blijft wat saai in vergelijking met de melodie van een straight six. De nieuwe krachtbron lijkt ook minder gewillig om de rode zone op te zoeken.

Maar, merk je ongetwijfeld op, hij verbruikt minder brandstof. Dat klopt, maar het is niet spectaculair: ons gemiddelde van 9 l/100 km met een soepele rijstijl is niet buitengewoon. Wij zouden ons dan ook tevredenstellen met de zeer soepele (en minder dure) tweeliter diesel. Met automaat, want die is echt uitstekend.

Levenswijze

Laten we niet zeuren: de 4-Serie biedt een uitstekend rijcomfort met een ophanging die het slechte wegdek veel vergeeft. We waarderen ook de geluiddemping van hoog niveau, de knap ontworpen zetels en het geavanceerde multimediasysteem met internetverbinding. Jouw favoriete muziek door de luidsprekers, de goed afgestelde verwarming, een windscherm om jouw kapsel in vorm te houden: de 4-Serie is perfect voor een rustige (of relatief snelle) uitstap.

Budget

48.750 euro voor een basis-4-Serie met benzinemotor is geen weggeefprijs. Wel biedt hij meteen 245 paarden! Bij de diesels beginnen de prijzen 2.000 euro lager. Dat is een goede keuze die wellicht de meeste Belgen zullen maken. Voor wie alleen het beste wil, is er de 435i zescilinder met 306 pk voor 57.950 euro.

Conclusie

De 4-Serie Cabriolet combineert met veel elegantie de charme van een cabriolet en de finesse van een coupé. Toch kan hij niet de functionaliteit bieden van cabrio’s met een stoffen kap of de prestaties van een coupé. Het compromis blijft uitstekend, vooral voor wie op zoek is naar een statussymbool met voortreffelijk comfort. Een geslaagde auto die ongetwijfeld positief onthaald zal worden qua verkoop, ook al blijft de prijs trouw aan de traditie van het huis.