Kort samengevat wilde BMW met deze 7-Serie een limousine creëren die rijdt zoals een 5-Serie, maar met een absoluut topcomfort en verbluffende technologie. Om dat te realiseren, is niets te veel of te goed: een intelligente sleutel, bediening met gebaren, een ‘voorspellende’ ophanging en ga zo maar door. Kortom, deze 7-Serie is een feest voor de technologie.

Lichter

De ingenieurs vertrokken van een wit blad en ontwikkelden een 7-Serie die lichter is dan vroeger. Hiervoor twijfelden ze niet om een beroep te doen op ‘exotische’ materialen zoals kunststof versterkt met koolstofvezel, aluminium en staal met een hoge elasticiteit. Dat zorgt er allemaal voor dat het gewicht met 130 kg daalt. Dat is een uitstekend resultaat, maar laten we eerlijk zijn: de 7-Serie is nog altijd geen pluimgewicht.

Klassieke stijl

Het is niet op het vlak van het design dat de veranderingen het meest fundamenteel zijn. De 7-Serie onderging in 2001 onder invloed van ontwerper Chris Bangle een zeer grondige verandering. Sindsdien loopt de grote limousine weer in de pas en evolueert hij slechts in kleine stappen. De nieuwe 7-Serie behoudt wel de essentie: een elegante agressiviteit en een statig voorkomen, met een lengte van 5.098 mm of 5.238 mm naargelang je kiest voor de normale versie of het verlengde onderstel.

Bekende sfeer

In het interieur worden we ontvangen in een wereld waarin alleen de nobelste materialen passen: leder, chroom en houten inzetstukken bij de vleet. De geeks zullen gecharmeerd zijn door de instrumenten met LCD-scherm, het grote multimediascherm en de draaiknop met ingebouwde touchpad. En al die luxe wordt verpakt in een klassiek BMW-kleedje. Vandaar toch een beetje een déjà-vugevoel.

Lange motorkap voor een lange motor

Onder de motorkap van ons testmodel vinden we een oude bekende: een drieliter zescilinder-in-lijn turbodiesel. Die ontwikkelt 265 pk (of 211 pk om de gebruikelijke fiscale redenen) en ontplooit vooral een koppel van 620 Nm vanaf de laagste toerentallen. Hij wordt gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met acht versnellingen en, in het geval van onze testwagen, aandrijving op de vier wielen (xDrive).

Vertrouwd worden met de technologie

Voor we de eerste meters rijden met deze monumentale auto, maken we onszelf vertrouwd met alle functies. En die zijn op zijn zachtst gezegd indrukwekkend. Het multimediasysteem biedt natuurlijk alle denkbare mogelijkheden, van bijstandsdiensten tot online apps verbonden met de geluidsinstallatie en navigatie. Je bedient het allemaal op vier manieren: met de stem, met de draaiknop, met de touchpad of … met gebaren.

Dankzij een driedimensionale sensor die je gebaren interpreteert om een functie te bedienen, volstaat een handbeweging om bijvoorbeeld het volume te verhogen of van zender te veranderen. Maar laten we eerlijk zijn, dit is vooral een gadget. Het werkt niet zo nauwkeurig en het aantal functies is beperkt. Het systeem dient dus vooral om indruk te maken op jouw passagiers. Toch hebben de passagiers ook een woordje te zeggen, dankzij een tablet in de centrale armsteun (voorin of achterin). 

Zeer uitgebreide sleutel

De 7-Serie wordt niet alleen geleverd met een klassieke sleutel maar ook met een intelligente afstandsbediening die beschikt over een aanraakscherm om diverse functies te bedienen zoals de klimaatregeling, de centrale vergrendeling van de auto en … het inrijden of verlaten van een parkeerplaats. Je leest het goed, via de sleutel is het mogelijk om de auto uit de garage te rijden (of er weer in) zonder dat je fysiek achter het stuur moet zitten. Magie? Ja. Maar onthoud wel dat er altijd 40 cm vrije ruimte moet zijn aan elke kant opdat het systeem zou werken.

En hoe rijdt hij?

Wellicht de belangrijkste vraag als het erop aankomt. Ja, hij rijdt zeer goed. De 7-Serie biedt natuurlijk niet het wendbare karakter van een compactere auto, maar is wel snediger dan een S-Klasse. Je voelt rijplezier aan boord van de BMW, ook (of zelfs vooral) als de wegen kronkelen. In elk geval garandeert de schokdemping een voorbeeldige stabiliteit.

De motor levert zijn kracht vanaf de laagste toerentallen en vermijdt dat hij de rust in het interieur verstoort. Achter het stuur van deze 730d (met 265 pk) voel je nooit de behoefte om een sterkere motor te kiezen. De automaat met acht versnellingen is trouw aan zijn reputatie: zacht en aangenaam bij een ontspannen rijstijl; snel en snedig als de bestuurder zich laat gaan op kleine, bochtige wegen.

Comfortabel? Zeer zeker

In optie is het mogelijk om een voortuitziende schokdemping te bestellen. Dankzij gegevens van het navigatiesysteem past de pneumatische ophanging automatisch zijn hardheid aan. Komen er putten op de weg, dan worden die opgemerkt door een camera en wordt de ophanging preventief aangepast. Het doel is een absoluut comfort. Wil je de afstelling toch aanpassen, dan zijn er naast de Adaptive-stand ook nog de traditionele modi Eco Pro, Comfort en Sport.

De 7-Serie biedt niet het comfort van een ‘vliegend tapijt’ zoals een S-Klasse, maar onze lenden konden de perfecte filtering van dit nieuwe model zeker op prijs stellen. Neen, in tegenstelling tot de limousine met de ster heb je niet de indruk over de weg te zweven. Je hebt eerder het gevoel dat de oneffenheden worden uitgevlakt nog voor je er met de wielen over rijdt.

Budget

De 7-Serie is duur. Heel duur zelfs: de prijs van een basismodel met dieselmotor bedraagt zelfs meer dan die van een Mercedes S-Klasse met diesel. De omgekeerde volgorde dus deze keer. Het start allemaal bij 83.500 euro voor een klassieke 730d en klimt tot 86.950 euro voor een xDrive-versie of 97.200 euro voor een 740d xDrive met 320 pk sterke motor. Daar moet je nog de vele opties bijtellen die de factuur heel zwaar maken. Voor een zeer goed uitgeruste auto betaal je al snel 20.000 euro extra. Neen, dat heb je niet gedroomd. En helaas komt zo’n auto toch vooral tot zijn recht met veel uitrusting.

Aan de pomp verrast de 7-Serie aangenaam. Met een gemiddeld verbruik van ongeveer 7,4 l/100 km, bleek ons model opmerkelijk zuinig. Dat gemiddelde werd wel gehaald op secundaire wegen en snelwegen, met een minimum aan stadsverkeer. Maar dat is toch de natuurlijke omgeving van de 7-Serie?

Conclusie

BMW heeft de grote middelen ingezet om met deze 7-Serie de S-Klasse te onttronen. Slaagt hij daar ook in? Als de aanwezige technologie en het rijplezier voor jou belangrijke factoren zijn, dan wel. Door de razendsnelle technologische evolutie zou het weleens een spannende strijd kunnen worden tussen deze twee titanen. Tenzij de nieuwe Audi A8 erin slaagt om iedereen voor zich te winnen.Eén ding is zeker: deze demonstratie van knowhow kost je een fortuin.