Daar zijn de jongste opvolgers van de oorspronkelijke M3 van 35 jaar geleden. Ze zijn klaar om zowel straten als circuits te verslinden. Om iedereen te plezieren biedt het duo voortaan een vrij verrassende waaier aan keuzes aan hun kandidaat-kopers. Berline (M3) of coupé (M4), ‘normaal’ (480 pk) of Competition (510 pk), handgeschakeld (6 versnellingen) of automatisch (8 versnellingen): de keuze is reuze. Maar dat is niet alles, want deze nieuwe generatie is er binnenkort ook als break (M3 Touring) en met vierwielaandrijving (M xDrive). Kortom, veel meer keuze kan een sportwagen moeilijk bieden. En dan zit er nog een M4 Cabriolet voor binnenkort in de pijplijn, net zoals een extra pittige afgeleide van de elektrische coupé i4.
Keuze van de purist
Wij kozen ervoor om een ‘bescheiden’ keuze te maken uit dit indrukwekkende menu en maakten met deze nieuwe generatie van de M3/M4 kennis in de meest eenvoudige versie: coupé, achterwielaandrijving, manuele versnellingsbak en de ‘basismotor’. De keuze van de purist! Dat maakt het in dit geval mogelijk om onder de grens van de 90.000 euro te blijven, want deze configuratie kent een basisprijs van 86.300 euro (84.750 euro voor een gelijkwaardige M3 berline), tegenover 93.500 euro voor de M4 Competition (91.950 euro voor een M3 Competition), die enkel met de automatische versnellingsbak verkrijgbaar is.
Laat ons niet te lang stilstaan bij de gewaagde esthetische zet van BMW met het ontwerp van het front van deze nieuwe bolides: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Al geldt dat hier niet helemaal. “In het echt” lijkt zijn gapende muil minder schokkend dan op de foto’s… of beginnen we er toch al een beetje aan te wennen? De gigantische nieren passen eigenlijk best nog goed bij de gespierde lichaamsbouw van de M4. Maar we laten iedereen zijn eigen oordeel volgens persoonlijke smaak vellen. We onthouden enkel dat deze generatie van de M4, vooral in deze groene lak “Isle of Man”, niet bepaald de beste keuze is voor wie graag onopgemerkt voorbij komt. Waar hij ook passeert zie je hoofden draaien.
Veelzijdigheid gevrijwaard
Voor we uitweiden over de explosieve prestaties van deze nieuwe generatie van de M4 gaan we hem eerst even van nabij verkennen. Vergeet niet dat het interessante van de eerste M3 uit 1986 was dat hij een ‘praktische’ en dagelijks bruikbare sportwagen was. Dat is ook met deze M4 weer het geval. Instappen achterin vergt natuurlijk nog de nodige acrobatie in deze coupé-versie, maar de binnenruimte volstaat voor twee volwassenen. En met 440 liter komt ook de koffer tegemoet aan de meeste behoeften.
Pilotencockpit
Een bestuurder die van zijn M4 een verlengde wil maken van zijn kantoor tijdens de week zal tevreden vaststellen dat hij ook aan het stuur zeer veelzijdig is. Het infotainmentsysteem van deze bolide biedt namelijk alle mogelijke attenties die je mag verwachten in een moderne premiumwagen. Dat kunnen we niet zeggen van alle exotische sportwagens…
Maar uiteraard worden ook hier allerlei attenties als extra geboden dankzij het M Drive Professional, dat nieuw is ontwikkeld voor deze nieuwe generatie van de M3/M4. Zo is er de M Drift Analyser, die cijferliefhebbers voedt met alle gegevens over hun ‘zijstappen’ (duur, lengte, hoek). Hun stijloefeningen worden zelfs met sterren beloond.
Op maat
Goed, het heeft een sterk gadgetgehalte, en het kan je flink wat geld kosten in banden als je in elke bocht de maximumscore van 5 sterren wil halen. Maar deze M4 biedt vooral een bijzonder indrukwekkende instelbaarheid op maat: de motorrespons, de schokdemping, de besturing en zelfs – een première – het gevoel in het rempedaal (dankzij by-wiretechnologie) kunnen in meerdere stappen worden ingesteld.
Je kan in functie van je voorkeuren ook andere kleine zaken activeren, zoals de Gear Shift Assistant, die automatisch een dotje tussengas geeft om een dubbele ontkoppeling te simuleren. Daarmee wordt de bediening van deze manuele versnellingsbak behoorlijk speels bij een sportieve rijstijl.
Al die voorkeuren, die beschikbaar zijn via het menu “Setup”, kunnen worden opgeslagen en weer worden opgeroepen via de twee knoppen M1 en M2 op het stuurwiel. Op die manier schakel je in een wip met een tik van je duim over van een ‘slentermodus’ naar ‘supersportief’ rijden als de situatie dat zou vereisen of toelaten.
Racemotor
Wanneer je dit beest opjaagt, besef je ten volle dat BMW in de eerste plaats een getalenteerde motorenbouwer is. De nieuwe 3.0-zescilinder in lijn met twee turbo’s vertoont een verbluffende gezondheid. Hij klimt woest in de toeren en doet denken aan een scherpe atmosferische motor. Maar hij verrast ook door zijn ongelooflijke soepelheid. Dit blok aanvaardt met stuitend gemak hernemingen vanaf de allerlaagste toerentallen. En dan hebben we het nog niet gehad over de opwindende klank van zijn actieve uitlaat.
De prestaties zijn al adembenemend in deze ‘eenvoudige’ versie van 480 pk. We zien dan ook maar weinig reden om de tot 510 pk opgevoerde Competition-variant te kiezen, tenzij dan om je ego te strelen en te kunnen zeggen dat je ‘de dikste’ hebt gekocht… Maar dat zullen we binnenkort wel eens nagaan. Voor gebruik op de weg lijkt 480 pk in elk geval ruim te volstaan. Dit vermogen kogelt de M4 al met zoveel levenslust van bocht naar bocht dat het zelfs moeilijk wordt om dit beest op een rationele wijze te gebruiken buiten een circuit. De tijd van de 195 pk sterke eerste M3 ligt ver achter ons.
Voorbeeldige ophanging
Gelukkig staat de ophanging duidelijk op hetzelfde niveau als de dynamische pretenties van de bolide. Naast de levenslust van de motor is dit duidelijk de meest indrukwekkende evolutie die de nieuwe generatie van de M4 brengt. De voortrein is snediger en preciezer dan voordien, en de schokdemping beheerst koetswerkbewegingen zelfs op oneffen wegen met brio. En dan is er nog die verbluffende trekkracht voor een achterwielaandrijver met dit vermogen. Als je ervoor kiest om ‘zuiver’ te rijden, uiteraard op droge wegen, dan passeert de hele cavalerie heel efficiënt via de achterwielen.
Kortom, deze nieuwe M4 werpt zich op als een uitstekende synthese van de meer speelse maar minder efficiënte M2 en de meer vermogende maar ook wat minder karaktervolle M5.
Goede punten ook voor het remsysteem van deze M4, dat traditioneel een zwak punt is van sportieve BMW’s. Wij ondervonden hier op geen enkel moment problemen met een langere slag in het rempedaal… Zelfs voor intensief gebruik op de openbare weg heeft het weinig zin om de optionele koolstofkeramische remmen (8.340 euro) te bestellen. Onze testwagen was enkel uitgerust met de M Compound-remmen, die een veel redelijker 360 euro kosten.
Fijne afstelling
Onder slechtere omstandigheden of voor wie houdt van acrobatie gaat deze M4 even gretig met zijn staart kwispelen. Zo kan je afhankelijk van je niveau of je verwachtingen de drifthoek progressief regelen dankzij het nieuwe M Traction Control, dat in 10 posities instelbaar is, van een zeer ‘castrerend’ en dus geruststellend niveau tot een situatie waar het volledig uitgeschakeld is. Dat laat een meer verfijnde afstelling toe dan met de programma’s On, Sport en Off.
Hoeveel kost hij?
Zoals we al schreven heeft ons ‘basismodel’ een prijskaartje van 86.300 euro. Maar uiteraard ligt de factuur ‘met opties’ een pak hoger. Zelfs zonder te bezwijken voor de duurste optiepacks (zoals het M Race Track Pack van 16.680 euro bijvoorbeeld) moet je toch uitgaan van een tarief dat naar de 100.000 euro sluipt. Zo kostte onze testwagen inclusief opties 100.705 euro.
Ons verdict
Deze M4 heeft ons niet enkel verbluft door zijn motor die zich bij alle toerentallen op zijn gemak voelt, maar ook door zijn degelijke ophanging, en dan vooral door de precisie van de voortrein. Deze op maat instelbare M4 is veelzijdiger dan ooit. Hij is perfect dagelijks bruikbaar, mits je uiteraard kan leven met het iets stuggere wegcontact, en speels wanneer de weg vrijkomt. De vermogenswedloop brengt deze nieuwe M4 echter wel op een prestatiepeil dat nog moeilijk te benutten valt op onze openbare wegen… en het prijskaartje is elitair.