De X4 werd in de zomer van 2018 gelanceerd, enkele maanden na de X3. Vervolgens kreeg hij een facelift in 2021. Het model surft mee op de golf van de SUV-coupés, met een lichtjes aflopend dak en een meer spitse achterzijde. Veel rechtstreekse concurrenten zijn er echter niet in dit segment: we denken enkel aan de Audi Q5 Sportback en de Mercedes GLC Coupé.
Fijngeslepen look
De X4 rust op de technische basis van de X3, maar dan bekleed met een eigen koets. Vergeleken met de eerste generatie (die in 2014 uitkwam), is het design van deze tweede generatie X4 een beetje verzacht. Zijn daklijn loopt minder steil af dan voordien, met als doel de binnenruimte achterin wat te verbeteren.
Het model blijft zeer uitgebreid personaliseerbaar: je kan hem schoeien met een brede keuze aan velgen, van 18 tot 20 inch. Er is ook het M Sport-pakket, dat hem sportiever doet ogen. BMW biedt ook heel wat verschillende lakkleuren (met ook nog speciale kleurtjes van de BMW Individual-afdeling) en sierpanelen voor het interieur aan (uit aluminium, hout of zelfs koolstofvezel).
Klassieke interface
De huidige X4 (en ook de X3) heeft nog geen recht op de nieuwe digitale interface met het dubbele gebogen schermpaneel (BMW Curved Display) dat in de recentere modellen van het merk zit. Hij moet zich tevredenstellen met een meer ouderwetse indeling, met een klassiek centraal aanraakscherm van 10,25 of 12,3 inch. Maar de connectiviteit is wel helemaal up-to-date: het Bluetooth-systeem maakt zeer snel verbinding met je smartphone en de Android Auto/Apple CarPlay-connectiviteit is foutloos. Er zit ook een kleine eigenaardigheid in de X4, die eveneens te vinden is in andere BMW’s: de gebarenbediening (Gesture Control). Daarmee kan je verschillende functies bedienen (volume, telefoon opnemen of afleggen, ...) via handgebaren in de lucht. Het is echter eerder een gadget, wij gaven de voorkeur aan de zeer intuïtieve en efficiënte stembediening.
Praktische eigenschappen behouden
Vooraan zitten passagiers even goed als in een X3. Achteraan heeft de grotere kromming van het dak niet al te veel impact op de leefruimte, die zeer correct blijft. Ter hoogte van de koffer verliest de X4 logischerwijs wel wat volume door zijn aflopende lijn (525 liter met de achterbank overeind en 1.430 liter met de bank plat) vergeleken met de X3 (550 tot 1.600 liter). Maar de laadruimte blijft ruim en praktisch om te vullen. De achterbank kan trouwens in drie delen neerklappen (40/20/40) en optioneel kan je de rugleuning ervan instellen.
Benzine, diesel en M-power
In tegenstelling tot de X3, wordt de BMW X4 niet aangeboden als plug-inhybride of als volledig elektrische versie. Maar dat betekent niet dat er weinig motoren zijn om uit te kiezen. We tellen vier benzinemotoren: 20i (2.0 turbo van 184 pk), 30i (2.0 turbo van 245 pk), M40i (3.0 zescilinder turbo van 360 pk) en de overheersende X4 M (3.0 zescilinder van 480 tot 510 pk).
Er worden ook drie dieselmotoren aangeboden: 20d (2-liter van 163 of 190 pk), 30d (3 liter-zescilinder van 286 pk) en M40d (3-liter van 340 pk).
Over het algemeen zijn alle motoren aangenaam in gebruik, en dan vooral de zescilinders die goed klinken maar ook een lieve duit kosten. Alle versies zijn standaard gekoppeld aan de zeer goede ZF-automaat met 8 versnellingen. En alle X4’s beschikken over vierwielaandrijving met een gestuurde koppeling, die het vermogen naar de vooras stuurt wanneer de achteras tractie verliest.
Nog dynamischer dan de X3
Net als de X3 is deze X4 gebouwd op een in de basis achterwielaangedreven architectuur, met een perfecte 50/50-gewichtsverdeling tussen de assen, wat een uitstekende balans oplevert. En het chassis is hier nog wat dynamischer afgesteld dan in de X3: alle X4’s krijgen een verlaagde M Sport-ophanging en een variabele stuurinrichting, wat insturen nog iets scherper maakt.
Het is dus een zeer aangename SUV om sportief mee te rijden, maar dat betekent natuurlijk ook dat hij wat steviger geveerd is dan een X3. Om dit probleem (letterlijk) te verzachten, kan je optioneel kiezen voor gestuurde dempers, waarmee je kan switchen tussen zachtheid of een betere koetswerkcontrole in de bochten.
Ook de geluidsisolatie krijgt een pluim, die is echt van een hoog niveau. Optioneel kan je zelfs kiezen voor akoestisch glas met 4,4 mm dikke zijruiten vooraan, opgebouwd uit twee glazen panelen met ertussen een geluidsabsorberende filmlaag.
Duurder dan een X3...
Als rasechte BMW en net als zijn premium concurrenten, is de X4 duur in absolute zin, met een basisprijs van 57.350 euro (20i) tot 103.150 euro (X4 M). Dat is 2.650 euro duurder dan een equivalente X3 (of zelfs 3.550 euro meer voor de M-versie). De standaarduitrusting is correct, maar er blijven veel en dure opties over. Dat gezegd zijnde, zitten BMW’s wel stevig in elkaar en behouden ze een zeer sterke restwaarde, wat toch een deel van de hoge aanschafprijs compenseert. En de verbrandingsmotoren van de Beierse constructeur zijn zuinig in de praktijk, vooral de dieselmotoren (die mild gehybridiseerd zijn op 48 V).
Ons verdict
Met zijn fijngeslepen achterzijde heeft de X4 een meer uitgesproken persoonlijkheid dan een X3, zonder zijn praktische aspecten al te veel op te offeren (binnenruimte achterin en koffer). Een geslaagd compromis tussen vorm en functie. En zijn chassisafstelling maakt hem nog dynamischer dan de X3, maar ook iets harder. Op een plug-inhybride of elektrische versie moet je echter niet rekenen.