Fiat viert het 40-jarige en rijkelijk gevulde bestaan van zijn Panda op symbolische wijze door zijn gamma te herwerken rond drie koetswerken met elk een heel eigen look (Life, Cross en Sport). Bovendien krijgt hij flink wat nieuwe technologie. Zo verschijnt bijvoorbeeld het nieuwe infotainmentsysteem Uconnect met een aanraakscherm van 7” dat toegang geeft tot een DAB-radio en een Apple CarPlay/Android Auto-verbinding. Praktisch.
Hybrid
Onder de motorkap gaat het goede nieuws verder, want de nieuwe Panda erft daar de hybride motorversie die is ingewijd door de speciale reeks Panda Hybrid Launch Edition die we vorig jaar leerden kennen. Op die manier wordt de technologie nog toegankelijker, want de basisprijs van deze hybride versie gaat nu naar de grens van de 11.000 euro.
Deze hybride aandrijflijn is gebaseerd op de nieuwe 1.0-driecilindermotor van 70 pk uit de FireFly-familie van Fiat. Hij is voortaan gekoppeld aan een alternator-starter en een lithium-ionbatterij die discreet onder de bestuurdersstoel is geplaatst. Die laatste recupereert de energie die normaalgezien wordt ‘verspild’ bij het remmen.
Het is een eenvoudige hybridisering, die de lichte en democratische Panda op het lijf geschreven is. Bovendien blijkt hij bij het gebruik didactisch van aard, want je maakt er al snel spontaan een spelletje van om te proberen het lichtje op het dashboard te doen branden dat aangeeft dat de batterij wordt opgeladen. En dan is er nog de WLTP-gehomologeerde CO2-uitstoot van de Panda, die zakt naar slechts 126 g/km.
Welke voordelen?
Onderweg laten de voordelen van deze hybridisering zich vooral smaken in stadscentra. Wanneer je bij lage snelheden de versnellingsbak in neutraal zet, legt de benzinemotor zichzelf in alle discretie het zwijgen op om de Panda in vrijloop te laten uitrollen zonder een druppel brandstof te verstoken.
Een ander onmiskenbaar voordeel: dit systeem start de verbrandingsmotor op een veel efficiëntere en discretere manier weer op dan met een klassieke starter. Op die manier kom je nooit in de verleiding om het Stop&Start in de stad uit te schakelen zoals in sommige andere stadswagens wel het geval is…
Verder is er nog het kleine duwtje in de rug van de verbrandingsmotor bij het optrekken vanuit de laagste toerentallen. Dat duwtje komt van de alternator-starter en is goed voor 3,6 kW of zo’n 5 pk extra. Natuurlijk is die ‘boost’ vrij subtiel, maar het volle karakter van de motor is wel tof om mee te glijden met het verkeer.
Nog een laatste fijn voordeel aan deze hybride motorversie: ze is standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak (waarvan de hoog geplaatste pookknop perfect in je handpalm past). Een heel zeldzaam gegeven in het stadswagensegment.
Je verbruik drukken wordt kinderspel
Concreet maakt deze hybride technologie het op een voor de bestuurder perfect transparante manier mogelijk om het reële verbruik heel laag te houden. Zonder echt ‘je best te doen’ kom je heel vlot aan het officiële WLTP-verbruik van 5,6 l/100 km. Dat resultaat is des te aangenamer omdat deze compacte hybride technologie geen enkele toegeving vereist op praktisch vlak. De Panda behoudt dus hetzelfde koffervolume en even veel binnenruimte.
Ons verdict
De nieuwe Panda blijft onmiskenbaar de koning van de stad dankzij zijn gekende praktische kwaliteiten zoals zijn onklopbare verhouding afmetingen-binnenruimte-kofferinhoud. De kleine Italiaan doet er voortaan echter nog een schepje bovenop met zijn nieuwe hybride motorversie, die zeer veel waar voor haar geld biedt.
Een test of een offerte?
Zin om zelf de voordelen van deze hybride motorversie te ontdekken? En/of om een offerte te krijgen? Boek dan snel uw testrit en/of vraag uw offerte door hier te klikken: