Ondanks zijn duidelijke stilistische knipogen naar de 500 van halverwege de jaren ’50 blijft de huidige 500 steeds maar weer nieuwe moderne technologie krijgen om aan de spits van de markt te blijven. De jongste en zeer eigentijdse toevoeging is de integratie van een hybride motorversie onder zijn nostalgische kleedje. Op die manier kan de kleine Italiaan tegemoet komen aan alle noden, want de hybride versie van de 500 werpt zich op als een interessant en meer betaalbaar alternatief voor de volledige nieuwe 500 met puur elektrische aandrijving. In het geval van de hier geteste hybride kijken we namelijk aan tegen een nettoprijs, inclusief alle kortingen, van slechts 11.990 euro. En vergeet niet dat Fiat tijdens de Salonperiode bovendien een geruststellende garantie geeft van maar liefst 10 jaar.

Alternator-starter

De aandrijflijn van de 500 Hybrid deelt hij met zijn broer Fiat Panda Hybrid. Hij bestaat uit een nieuwe 1.0-driecilinder FireFly van Fiat die 70 pk en 92 Nm ontwikkelt. Die krijgt een geheim wapen aangemeten: een kleine elektromotor van het type alternator-starter. Die is rechtstreeks op de verbrandingsmotor gemonteerd en werkt ermee samen via een tandriem. Het geheel wordt aangevuld door een kleine lithium-ionbatterij onder de bestuurdersstoel.

In de praktijk

Tot zover de theorie. Wat geeft dat in de praktijk? Een eerste vaststelling: dankzij deze hybride oplossing kan de verbrandingsmotor veel vaker worden stilgelegd en weer opgestart, en dat op een heel transparante manier. In de stad vergeet je al snel dat het Stop&Start in deze 500 Hybrid aan de slag is. De auto wordt nooit door elkaar geschud zoals zo vaak het geval is wanneer de startmotor aanslaat in een traditionele stadswagen. Een ander praktisch voordeel bij het gebruik: bij vertragingen recupereert de alternator-starter op efficiënte wijze energie om zijn kleine batterij op te laden terwijl hij bovendien de auto geleidelijk vertraagt. Met een beetje oefening moet je haast nooit meer het rempedaal gebruiken.

‘Zero emission’

Omdat de alternator-starter ook sterk genoeg is om op zijn eentje de randorganen van de wagen aan te drijven, kan je bovendien rollen met uitgeschakelde motor. Je moet dus niet volledig tot stilstand komen om de motor te laten uitvallen in de 500 Hybrid. Het volstaat dat je de versnellingspook in neutraal zet wanneer een verklikkerlampje op het dashboard je daartoe uitnodigt – onder de 30 km/u – waarna je uitstootvrij door het verkeer glijdt. De 500 Hybrid heeft trouwens een heel volledig digitaal kleurenscherm. Liefhebbers van grafieken en statistieken zullen daar heel blij mee zijn omdat ze de live de werking van hun hybride systeem kunnen opvolgen.

Welgekomen duwtje

Tot slot is ook het extra duwtje in de rug dat de alternator-starter bij hernemingen biedt welgekomen. Via de tandriem kan hij bij heel lage toerentallen een kleine boost van 3,6 kW (zo’n 5 pk) geven aan de verbrandingsmotor. Daarmee krijg je concreet het gevoel met een iets dikkere motor rond te rijden zonder de verbruiksnadelen. De 500 Hybrid is gehomologeerd vanaf slechts 5,3 l/100 km (118 g CO2/km) volgens de WLTP-norm. Dat verbruik haal je ook eenvoudig bij reëel gebruik.

Levendig

Maar deze 500 Hybrid doet het niet enkel goed in stadscentra. Natuurlijk blinkt hij daar uit door zijn compacte formaat (3,55 meter) en de City-functie van zijn besturing, die van maneuvreren kinderspel maakt. Maar zijn eerder stugge schokdemping maakt dat deze kleine Italiaan ook fijn rijdt wanneer je bij gelegenheid eens een bochtig wegje tegenkomt. Zijn motor is goed gedempt en trilt weinig voor een driecilinder terwijl hij bovendien profiteert van de goede spreiding van zijn manuele zesversnellingsbak om zijn dorst zelfs op grote verkeersassen onder controle te houden.

Ons verdict

De 500 Hybrid vormt een interessante oplossing voor klanten op zoek naar een stadswagen die er niet alleen mooi uitziet maar die ook betaalbaar is en goedkoop/ecologisch in het gebruik.


Een test of een offerte?

Zin om zelf de voordelen van deze hybride motorversie te ontdekken? En/of om een offerte te krijgen? Boek dan snel uw testrit en/of vraag uw offerte door hier te klikken: