De Compass wijdt samen met zijn kleine broer Renegade de nieuwe plug-in hybride technologie van Jeep® in Europa in. Het systeem heet 4xe en kan worden ontdekt in de virtuele showroom die Jeep® heeft ontwikkeld, maar ook in het echt, door hier je eigen testrit te boeken.
“Echte” Jeep®
Bij deze elektrificatie is er geen sprake van dat Jeep® zijn avontuurlijke DNA negeert. Het merk kiest integendeel, voor een intelligente hybride architectuur die de veelzijdigheid van de Compass nog versterkt en tegelijk de uitstoot drastisch vermindert. Hoe kan dat? Door de elektromotor in de achteras. Die werkt samen met de verbrandingsmotor die de voorwielen aandrijft zodat je over vierwielaandrijving beschikt om offroadavonturen op een serene manier het hoofd te bieden.
Vermogen naar keuze
Concreet combineert de Jeep® Compass 4xe een 1.3-turbobenzinemotor met een zestrapsautomaat en een kleine elektromotor om de vooras aan te drijven. Achteraan zit ook een elektromotor, met 60 pk en 250 Nm, die dan weer de achterwielen aandrijft. De verbrandingsmotor kan je in functie van je voorkeur bestellen met 130 of 180 pk, en dat brengt het totale systeemvermogen op respectievelijk 190 of 240 pk. Het hoeft geen betoog dat dat in beide gevallen ruim voldoende is.
45 kilometer stilte
De batterij van 11,4 kWh die Jeep® kiest om het elektrische deel van de Compass te voeden geeft hem een comfortabel elektrisch rijbereik van zo’n 45 kilometer. Wie vaak korte afstanden rijdt en oplaadt, kan een groot deel van de week doorkomen zonder een druppel brandstof te verstoken, en dat alles in een bijzonder rustgevende stilte en zonder de minste trilling. Een volledige oplaadbeurt duurt zo’n 5 uur aan een gewoon stopcontact, maar je kan dat inkorten tot minder dan twee uur met behulp van een wallbox: de interne lader verteert hier tot 7,4 kW aan vermogen.
Totaaloplossing
De hybride architectuur die Jeep® heeft gekozen maakt het mogelijk om de werking van de Compass 4xe op maat af te stemmen op je wensen. Via eenvoudig bereikbare schakelaars en een draaiknop op de middenconsole kan de bestuurder met zijn vingertippen kiezen tussen verschillende rijmodi. We wijzen vooral op de modi Hybrid, Electric of E-Save. Met die laatste blijft het laadpeil van de batterij gelijk of kan ze zelfs rijdend worden opgeladen. Maar er zijn ook de programma’s Sport, Sneeuw, Zand/Modder en Rots om je te helpen wanneer de omstandigheden dat vereisen. In de praktijk moeten we echter erkennen dat we de Compass 4xe gewoon slim in de stand Auto lieten rijden.
Het is desondanks fijn om te weten dat al die modi beschikbaar zijn wanneer je ze nodig hebt. Er is zelfs een 4WD Low-functie om je uit een benarde situatie te redden. Een echte Jeep®, we zeiden het al.
Perfect geïntegreerd
Bij dagelijks gebruik stellen we de perfecte integratie op prijs van alle technische organen in de ingewanden van de Compass, vooral dan de optimaal onder de achterbank verborgen batterijmodule. Je geniet hier dus dezelfde uitstekende binnenruimte als in de Compass met verbrandingsmotor, naast een praktische koffer van 420 liter die nog steeds ruimte voor een reservewiel heeft onder zijn vloer. Daar kunnen maar weinig plug-in hybrides aanspraak op maken.
Versterkt comfort
Bij het rijden gebruikt de Compass zijn hybride aandrijflijn om zijn werkingscomfort en veelzijdigheid nog te versterken. En hoewel de vele pk’s de Compass de mogelijkheid geven om bij momenten eens een sprintje te trekken, laat zijn aandrijflijn zich vooral smaken bij een rustige rijstijl. Probeer hem vooral zelf om je eigen oordeel te vellen.
Ons verdict
De plug-in hybride aandrijflijn zit de Jeep® Compass als gegoten. Ze maakt hem nog veelzijdiger en comfortabeler bij dagelijks gebruik, maar laat hem ook zijn gehomologeerde CO2-uitstoot onder de belangrijke grens van de 50 g/km houden zodat hij veel interessanter wordt op fiscaal vlak.