Op het salon van Istanboel presenteerde Fiat het veelbelovende concept Ægea. Het goede nieuws is niet alleen dat het seriemodel bijna niet veranderd is tegenover dit concept, maar ook dat Fiat besloten heeft om zich niet te beperken tot de Turkse markt. Kortom, deze mooie Tipo komt ook bij ons op de markt.
Hou je niet van een sedan? Je bent niet alleen
De Tipo heeft een drievolumekoetswerk (een sedan met een kofferdeksel dus), dat heel populair is in Mediterrane landen. Maar Fiat heeft ook aan onze markten gedacht en presenteert binnenkort, op het salon van Genève, een vijfdeursversie en een break van de Tipo. Terug naar het sedanmodel. Zijn statige allures, verfijnde blik en evenwichtige proporties doen helemaal niet vermoeden dat het hier om een model met een lage prijs gaat.
Ruimte is een luxe
Hét sterke punt van dit model is zijn ruimte. Vier volwassenen vervoeren die aan de groeihormonen hebben gezeten, is een fluitje van een cent. Grote personen moeten achterin weliswaar lichtjes het hoofd buigen, maar we verwachten dat de toekomstige varianten met vijf deuren dit lichte ongemak zullen verhelpen. De koffer is ook zeker niet slecht, met een volume van 520 liter.
En de afwerking?
In het interieur is de afwerking zeker correct en overtuigt ook de ergonomie. Akkoord, er bestaan zetels die beter ontworpen zijn, maar de rijpositie is wel in orde, afgezien van het stuurwiel dat echt immens groot is. En je moet ook niet hopen op een interieur met een heerlijke of warme presentatie: hier domineert kunststof.
Correcte uitrusting
Terwijl de uitrusting voldoet bij de versies hogerop in het gamma (automatische klimaatregeling, regen- en lichtsensoren, hier en daar wat chroom, …), is het aanraakscherm met een diameter van 5 duim en onduidelijke menu’s absoluut geen toonbeeld van eenvoud. Met een prijs van 600 euro kost dit systeem gelukkig geen fortuin, maar bij Dacia krijg je wat dat betreft toch iets beters voor een nog lagere prijs.
Voor wie hoopt op een bolide die uitgerust is zoals een paleis in het Midden-Oosten: droom beter niet van allerhande apps, een adaptieve snelheidsregelaar, waarschuwing voor medeweggebruikers in de dode hoek, een lederen bekleding of zelfs een open dak.
Evenwichtig weggedrag
Onze testwagen was uitgerust met winterbanden van het merk Continental en toonde een perfect eerlijk weggedrag. De schokdemping is vrij comfortabel en verwerkt hobbelige wegen met gemak. Het weggedrag staat op niveau, de remmen voldoen, de Tipo rijdt onderstuurd maar geruststellend (de auto heeft de neiging om op de limiet rechtdoor te rijden) en de grip is uitstekend.
Bochtige wegen zijn in de Tipo zeker geen straf, want we beleefden aardig wat plezier achter het stuur van deze grote berline op een bochtig parcours. Wie had dat gedacht? Natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, want enkele rijgeluiden laten zich horen en de stuurbekrachtiging geeft een vrij kunstmatige feedback.
Motorenpalet
Het eenvoudige gamma telt drie afwerkingsniveaus (Pop, Easy en Lounge) en vier motoren: de 1.4 en 1.6 benzine met respectievelijk 95 en 110 pk, en de 1.3 en 1.6 Multijet-diesel met 95 en 120 pk. Fiat combineert deze motoren met manuele versnellingsbakken met vijf of zes verzetten. Goed om te weten: de 1.6 benzine is ook beschikbaar met een automaat met zes versnellingen.
Diesel in topvorm
Onder de motorkap van ons testexemplaar vinden we de 1.6 diesel met 120 pk. Deze motor is vrij luidruchtig en trilt een beetje, maar spreidde in onze testwagen een uitstekende conditie tentoon. Zodra de 1.6 diesel ontwaakt in de buurt van 1.500 tr/min biedt hij gespierde hernemingen tot ongeveer 3.500 tr/min. Daarna valt het doek en verdwijnt het vermogen. Maar het volstaat dat je even terugschakelt naar een lagere versnelling en het koppel van 320 Nm tekent weer present. Het verbruik bedraagt gemiddeld 4,2 l/100 km met een uitstoot van 110 g CO2/km. De manuele zesversnellingsbak is iets te stroef om echt leuk te zijn.
Prijzen
Fiat haalt de prijzen naar beneden tijdens de lancering door een Tipo 1.4 Pop uitgerust met klimaatregeling en zes airbags aan te bieden voor 12.100 euro. Aan de andere kant van het gamma moet je rekenen op ongeveer 20.000 euro voor een goed uitgeruste auto met 1.6 dieselmotor.
Conclusie
Terwijl de overgrote meerderheid van de constructeurs probeert om hogerop te klimmen met zijn gamma, reageert Fiat op een slimme manier door de omgekeerde beweging te maken: een comfortabele en ruime auto aanbieden voor een lage prijs. Een aanbod dat er vrij aantrekkelijk uitziet, vooral ook omdat het model geen gebrek heeft aan elegantie en omdat er later nog meer geschikte versies met vijf deuren gepland zijn voor onze markt.