De verfijnde neus lijkt nu meer op de recentste creaties van Ford, de Mondeo en de Focus. Het recept is hetzelfde: dreigende koplampen in combinatie met een opvallend radiatorrooster. Achteraan is de evolutie subtieler, maar volgens de bedenkers is de kofferklep helemaal opnieuw ontworpen.

Warm …

Bij het interieur hebben we gemengde gevoelens. Laten we beginnen met het goede nieuws: Ford heeft de connectiemogelijkheden geüpdatet en biedt het SYNC 2-multimediasysteem aan met een heldere, eenvoudige interface. De eigenaars van de vorige versie zullen zeker blij zijn met deze nieuwigheid. De facelift zorgde ook voor een reeks nieuwe opbergvakken, die zeker welkom zijn.

Voor grote voorwerpen kun je nog altijd rekenen op de koffer, die ruim en moduleerbaar is dankzij  de achterzetels die neerklappen en een vlakke vloer vormen. Een leuk snufje van de Grand C-Max: de centrale zetel van de tweede rij kan netjes worden opgeborgen in de zetel ernaast (net als in de Mazda5), wat zorgt voor een vrije doorgang naar de achterbank.

… en koud                          

Over de kwaliteit van de afwerking (vooral van de deurpanelen) kunnen we echter niet positief zijn. De ongelijkmatigheid blijft een punt van kritiek bij dit model. Qua ruimte voldoet de C-Max ook niet voor gezinnen met grote adolescenten, de zetels zijn te smal.

Ook in de Grand C-Max blijven we op onze honger, al zorgen de zijdelingse schuifdeuren voor een vlottere toegang. De derde rij (exclusief voor dit model) is alleen geschikt voor de vriendjes van Kabouter Plop of hele kleine volwassenen die zeer verdraagzaam zijn.

Motoren: EcoBoost in topvorm

Behalve de oude en zwakke 1.6 TI-VCT benzine bevat het benzinegamma ook turbomotoren met directe injectie. Aanvullend op de kleine 1.0 EcoBoost met drie cilinder hebben de C-Max en Grand C-Max nieuwe 1.5 EcoBoost-motoren met 150 of 182 pk. Wij probeerden de versie met 150 pk die in blakende gezondheid verkeerde. Het is soepel bij alle toeren en klimt gretig naar de rode zone … bijna in volledige stilte.

Bij de diesels vervangt Ford de 1.6 TDCi door de 1.5 TDCi. Dat verandert niet veel aan het vermogen en het koppel (95 en 120 pk) maar doet de CO2-uitstoot dalen met 12 procent. Bij deze eerste test wilde Ford ons ‘verwennen’ met de sterkere 2.0 TDCi met 150 pk. Die is soepel en stil, maar leek ons minder in vorm dan gebruikelijk en miste vinnigheid bij het klimmen in de toeren. De manuele zesversnellingsbak blijft in ieder geval uitstekend.

Uitstekend weggedrag

Ford heeft de ophanging aangepast en belooft meer dynamisme. Klinkt veelbelovend, want de vorige versie stelde op dat vlak zeker niet teleur. En ook hier vinden we opnieuw een scherp weggedrag met een schokdemping die tot in de puntjes verzorgd is. De C-Max en Grand C-Max getuigen van een buitengewone doeltreffendheid in bochten. Alleen de lichte en slecht gecentreerde besturing is een valse noot op het uitstekende rapport.

Uitrusting

Zoals bij elke facelift komt er nieuwe uitrusting bij. Ford voegt een elektrische kofferklep toe die je kunt openen met een voetbeweging onder de bumper, adaptieve koplampen, Active City Stop dat de auto vanzelf afremt bij gevaar tot 50 km/u en tot slot een automatisch parkeersysteem om te manoeuvreren bij parallel en haaks parkeren.  

Prijzen

Ford biedt de C-Max aan vanaf 17.500 euro als benzine (met de kortademige 1.6 TI-VCT 85 pk) en vanaf 21.850 euro als diesel (1.5 TDCi van 95 pk). Voor de Grand C-Max met zijdelings schuifdeuren en optionele derde zitrij moet je 550 euro toevoegen. De ECOnetic-versie is fiscaal interesasnt met zijn CO2-uitstoot beperkt tot 99 g/km.

Conclusie

De C-Max en Grand C-Max, voorgesteld in 2010, zijn niet meer van de jongsten. Maar Ford weet hoe het ‘bompa’ weer aantrekkelijk kan maken. De twee modellen ondergingen niet alleen een cosmetische operatie, ze verjongen op bijna alle punten en blijven aan de top qua dynamiek. Het weggedrag is een referentie. Een bewijs van een goed ontwerp, ook na vijf jaar. Wel jammer dat Ford niet meer aandacht schonk aan de twee grootste gebreken: de kwaliteit van de afwerking en de middelmatige ruimte.