Na de Ford Focus mag nu de SUV Kuga gebruik maken van het modulaire platform C2 als nieuwe basis. Dit is veel meer dan een gewone technische evolutie, waardoor de Kuga in één klap toetreedt tot een nieuw tijdperk voor Ford, namelijk dat van de elektrificatie en de rijdynamiek.
Sportiever
Op het eerste gezicht evolueert de Kuga naar een nieuwe en strakkere esthetiek. Uiteraard zijn de typische details van het merk zoals het zeshoekige radiatorrooster weer van de partij. Maar de SUV pakt vooral uit met sportievere proporties. De reden daarvoor is eenvoudig: de nieuwkomer is in alle richtingen gegroeid, behalve in de hoogte (- 27 millimeter).
Herkenbaar
Het koetswerk mag dan een heel eigen identiteit verworven hebben, maar het interieur lijkt zo uit de jongste Fiesta of Focus te komen. Je kijkt op een horizontaal dashboard dat wordt gedomineerd door het aanraakscherm in tabletopstelling van de navigatie. In vergelijking met zijn voorganger gaat hij er natuurlijk wel fors op vooruit. Toch had de binnenruimte best wat mooier afgewerkt mogen zijn. Achterin genieten de passagiers dankzij de langere wielbasis meer beenruimte. Het comfort wordt nog vergroot met de standaard verschuifbare achterbank. Tot slot groeit ook de koffer met 189 liter om uit te komen op 645 liter. Daarmee is dat meteen een van de grootste in het segment.
Brede keuze
Qua motorenpalet is Ford voor een heel breed gamma gegaan. Zo ligt in de neus onder meer de 1.5-benzinedriecilinder EcoBoost van 120 of 150 pk. Hij heeft gezelschap van drie diesels van 1,5 tot 2 liter met vermogens van 120 tot 190 pk. Daarnaast komen nog twee hybrides: een conventionele hybride die in oktober bij de dealers staat en een plug-inhybride waarvan we heel binnenkort al een testverslag kunnen brengen.
Terug naar de bron
Op de weg haalt de Kuga het beste uit zijn nieuwe onderstel. De chassismeesters van Lommel konden vertrekken van een stijvere en lichtere basis, en dat is eraan te voelen. Dit is een SUV met een duidelijk uitgesproken dynamisch karakter. Op bochtige wegen geeft het directe en precieze stuur een heel natuurlijk gevoel. Je gebruikt het om deze dikke auto te mennen via een onderstel dat perfect op niveau is. De wieltreinen lijken onverstoorbaar binnen de gripgrens van de vier banden. Rolneigingen zijn er nog wel, maar ze zijn relatief goed onder controle. Keerzijde van de medaille is een eerder middelmatige filtering en een stug comfort. Vooral in de ST-Line. Je kan niet alles hebben.
Koppel en verbruik
Het andere goede nieuws komt van de 150 pk sterke mildhybride diesel van 48V. Met zijn soepele karakter en lange adem brengt hij een frisse wind in een wereld waar motoren worden verstikt door hun uitstootbeperkende systemen. Bovendien klokten we onze stevige testrit af met een gemiddelde van 5,9 l/100 km, exact de gehomologeerde WLTP-waarde.
Een paar bankbriefjes meer
Ondanks zijn volledige vernieuwing is de startprijs van de Kuga met slechts 150 euro gestegen. De basisversie Trend met de benzinedriecilinder is er vanaf 28.300 euro (mei 2020) en heeft dan reeds alle veiligheidssystemen, van de spoorassistent over de noodremhulp tot de voetgangerherkenning.
Ons verdict
Dankzij een nieuw platform biedt de nieuwe Ford Kuga zijn passagiers meer veiligheid en ruimte. Tegelijk verwaarloost de SUV het imago van zijn merk in Europa niet door zijn bestuurder te verblijden met een dynamisch onderstel.