De automarkt loopt in België beter dan in de meeste andere Europese landen, maar de sfeer is ook niet optimaal. Met een markt die 4 procent achteruitgaat, hebben de constructeurs al betere tijden gekend. Hyundai houdt wel stand met een achteruitgang van 2,7 procent. Eervolle resultaten die vooral te danken zijn aan het trio i20, ix35 en i30.
Vaak diesel en vijfdeurs
De i30 werd onthuld in 2007 en groeide beetje bij beetje uit tot een valabele outsider voor Europese referenties zoals de Peugeot 308, VW Golf en Renault Mégane. In 2012 schakelde Hyundai een versnelling hoger met de tweede generatie van de i30. Deze kwalitatief geslaagde auto verkoopt vooral als vijfdeurs diesel. In 2015 vernieuwt Hyundai zijn model en presenteert het een nieuwe sportieve versie, de Turbo.
Wat verandert
Met de esthetische aanpassingen zijn we snel rond: wat nieuw poeder voor de neus, nieuwe velgen en dat is het ongeveer. Op technisch vlak is er een nieuwe automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen en een lichtere 1.4 benzinemotor (100 pk). De 1.6 dieselmotor (110 of 136 pk) verbruikt officieel maar 3,6 l/100 km.
De i30 was al goed uitgerust en krijgt er nog enkele opties bij: geventileerde zetels voorin (een première in het segment), een verbeterd parkeerhulpsysteem en waarschuwing voor het overschrijden van wegmarkeringen.
1.6 CRDi 7-DCT
Ter gelegenheid van deze eerste test hadden we eerst onze zinnen gezet op de dieselversie met nieuwe automaat. Een geslaagd huwelijk dat alle kwaliteiten van de i30 benadrukt. Met 110 pk presteert de i30 natuurlijk niet sportief, maar hij rijdt aangenaam en soepel, terwijl de automaat goed afgesteld en gespreid is. Geen twijfel mogelijk, hij mag naast de DSG van VW gaan staan.
Turbo
Hyundai geeft toe dat dit geen radicaal sportieve auto is, maar eerder een reisauto met goede prestaties. Met een 1.6 Turbo van 186 pk mag je natuurlijk niet de explosieve prestaties verwachten van een Renault Mégane RS of Opel Astra OPC.
Toch mag de i30 Turbo gezien worden met zijn specifieke look, interieur met rode inzetstukken en volledig zwarte dakhemel. Door de veelbelovende dubbele uitlaat zou je ook een sportief geluid verwachten. Maar neen, van bij de start klinkt de 1.6 T-GDI saai en dat verbetert niet tijdens het rijden.
De i30 Turbo heeft alleen een handgeschakelde zesversnellingsbak en biedt goede maar geen explosieve prestaties: 8 seconden van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 219 km/u. Achter het stuur word je nooit uitgedaagd om het onderste uit de kan te halen: de motor is rond bij gemiddelde toeren maar geraakt buiten adem bij hogere toeren en draait rustig.
Prijzen
De i30 is even goed en soms zelfs beter afgewerkt dan een Europeaan en heeft een relatief competitieve basisprijs van 16.649 euro. Door de afwerkingen en opties kan de prijs snel oplopen: onze testwagen met diesel en 7-DCT kostte meer dan 30.000 euro. De Turbo-versie kost 27.999 euro, wat vrij veel is. Gelukkig heeft Hyundai een geheim wapen: 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking.
Conclusie
Deze evolutie gooit niet alles om maar bewijst nogmaals waarom deze Zuid-Koreaan onze aandacht verdient. De i30 is zeer goed afgewerkt en overtuigde ons vooral in zijn dieselversie met de uitstekende nieuwe automaat. De Turbo-versie had wat meer karakter verdiend. We zouden wel graag een soort ‘Turbo Line’ zien waarbij de basismotoren een gelijkaardig uiterlijk krijgen.