Net als zijn voorganger laat de nieuwe Kona zijn klanten die vallen voor zijn opvallende lijn de vrije keuze qua motorisatie. Naast de elektrische versies van de Kona Electric, die we eerder hebben getest, is het model namelijk ook beschikbaar met turbobenzinemotoren of als hybride. In tegenstelling tot neefje Kia Niro is er echter geen plug-inhybride te vinden in het gamma van de Kona. Bij elke versie krijg je wel dezelfde opvallende styling, onderlijnd door ‘pixel’-LED-lichtstrepen. Het enige verschil met de Kona Electric is dat de versies op brandstof het zonder de laadklep in de neus moeten doen. Alle drie de versies van de Kona kunnen echter worden uitgerust met de sportieve look van de N Line.
Nieuw formaat
Hoewel hij zijn atypische look behoudt, gaat de Kona er qua formaat gevoelig op vooruit vergeleken met zijn voorganger. En geen klein beetje: de eerste generatie strekte zich nog uit over een lengte van 4,17 m, deze nieuweling gaat tot 4,35 m of zelfs tot 4,38 m als N Line! Daarmee vult hij het gat tussen de Bayon (4,18 m) en de Tucson (4,50 m) beter op. Bij de concurrentie neemt hij afstand van de 4,21 m lange Nissan Juke en komt hij dichterbij de Nissan Qashqai van 4,43 m. Die extra centimeters maken het de Koreaanse SUV mogelijk om zijn praktische aspecten te verbeteren. De beenruimte achteraan is daarbij een pak groter geworden (+ 7,7 cm), wat hem meer geschikt maakt voor gezinsgebruik dan zijn voorganger.
De koffer, die in de eerste Kona nogal krap was, groeit ook met bijna 100 liter en biedt nu, met de achterbank op zijn plaats, 466 liter aan laadruimte. Dat is al beter. Des te meer omdat de ruimte ook best modulair is dankzij de in drie delen neerklapbare achterbank (40/20/40), waarmee je ook geniet van een vlakke laadvloer. Met de achterbank plat beschik je over een volume van 1.300 liter.
Schermen én knoppen!
De Kona heeft ook van zijn generatiewissel gebruik gemaakt om zijn infotainmentsysteem in het nieuw te steken. De bestuurder kijkt nu neer op twee grote schermen van 12,3 inch die in één lange, gebogen behuizing zitten. Maar gelukkig heeft Hyundai er niet voor gekozen om daarmee ook alle klassieke knoppen weg te vagen. Er zijn dus nog steeds heel wat sneltoetsen, wat toch gemakkelijker blijft in gebruik.
De connectiviteit van het systeem is ook hypercompleet (draadloze Apple CarPlay/Android Auto, maar ook Amazon Music ingebouwd) en er zijn heel wat oplaadpoorten.
In gebruik konden we ook de nieuwe transmissiebediening voor de Kona Hybrid of de benzineversie met automaat waarderen, die nu aan de stuurkolom zit. Het is nogal een fors ding, maar de plaatsing ervan maakt ruimte vrij tussen de voorzetels voor een groot opbergvak en zorgt ook voor meer ruimtegevoel aan boord.
Tot 198 pk!
Op benzine biedt de nieuwe Kona de keuze tussen twee turbomotoren: de 1.0 T-GDi of de 1.6 T-GDi. Die eerste ontwikkelt 120 pk/200 Nm en toont zich voldoende pittig om de Kona vlot genoeg aan te drijven, zonder meer (0 tot 100 km/u in ongeveer 12 seconden). In dit geval heb je de keuze tussen een manuele zesbak of een robotbak met dubbele koppeling en 7 verzetten, die best efficiënt is.
Voor wie iets sportiever is van inborst, is er nog de veel potentere 1.6 T-GDi! Die ontwikkelt 198 pk/265 Nm en geeft de Kona een verrassende explosiviteit. Zonder dezelfde wendbaarheid of andere sportieve attributen te hebben, komt de Kona 1.6 T-GDi daarmee in de buurt van de prestaties van de Ford Puma ST. Al blijft het natuurlijk nog een trapje lager dan wat de oude Kona N kan bieden (die nog steeds in het gamma zit)... Maar de 0 tot 100 km/u is nog steeds achter de rug in 7,8 seconden. In België wordt deze krachtigere motor standaard gekoppeld met de automaatbak met dubbele koppeling en met voorwielaandrijving (andere markten kunnen ook genieten van 4x4).
Never change a winning team
Er zijn geen grote wijzigingen te vinden bij de geëlektrificeerde versie van de Koreaanse SUV: de Kona Hybrid neemt min of meer de zelfladende hybride aandrijflijn over van zijn voorganger. Die omvat een atmosferische benzinemotor met directe injectie (1.6 GDi), gekoppeld aan een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 141 pk en tot 265 Nm koppel. Vermogen dat in beweging wordt omgezet dankzij een robotbak met dubbele koppeling en zes versnellingen, die dus gespaard blijft van het CVT-effect van sommige hybride concurrenten.
Toch merk je dat de afstelling van het geheel eerder gericht is op zuinigheid. De prestaties zijn matig (0 tot 100 km/u in 10,9 seconden), maar het algemene rijgedrag blijft in orde. Vooral in de stad, waar de Kona Hybrid vaak volledig elektrisch rijdt. Nog een zeldzame functie op hybride modellen: je kan het regeneratief remmen instellen via de flippers aan het stuur, net als in de Kona Electric.
In de praktijk kan je in de Kona Hybrid rekenen op een reëel verbruik van 5 tot 6 l/100 km bij gemengd gebruik. Met de Kona 1.6 T-GDi neemt de dorst al snel toe tot 8 à 9 l/100 km als je regelmatig geniet van zijn levendige acceleraties...
Stevig comfort en veel gepiep
Onderweg zijn de Kona en Kona Hybrid over het algemeen best comfortabel, al is de filtering van sommige bulten of putten nogal droog. De feedbackloze besturing en de pompbewegingen van de ophanging bij bepaalde kort opeenvolgende imperfecties zijn daarnaast niet bevorderlijk voor sportief rijden. Maar de Kona en Kona Hybrid zijn over het algemeen stabiel en veilig, en tonen zich aangename reisgenoten. Toch als je enkele elektronische veiligheidssystemen hebt uitgeschakeld, waarvan de onophoudelijke piepjes en waarschuwingen al snel irritant worden. Een handeling die je elke keer moet herhalen wanneer je de auto start...
Prijs Hyundai Kona & Kona Hybrid 2024
De Kona wordt in België aangeboden vanaf 27.999 euro als 1.0 T-GDi met 120 pk en als instapversie Techno. Reken op een supplement van 1.750 euro als je van de diensten van de DCT-automaatbak wil genieten. Heb je je oog laten vallen op de 1.6 T-GDi, dan moet je verplicht upgraden naar de topversie Shine N Line, voor de prijs van 38.499 euro – al krijg je de automaat er dan wel bij. De 1.0 T-GDi in dezelfde uitvoering kost 34.499 euro.
De Kona Hybrid is dan weer beschikbaar voor 32.249 euro (Techno) tot 38.749 euro (Shine N Line). Dat is nog steeds goedkoper dan de Kona Electric, met een prijsvork van 43.499 euro tot 52.999 euro. Maar het blijft in ieder geval een flinke meerprijs ten opzichte van de vorige generatie Kona. Gelukkig hebben de standaarduitrusting en de praktische aspecten dezelfde inflatie gevolgd...
Ons verdict
De Kona wint duidelijk aan veelzijdigheid dankzij zijn nieuwe formaat, terwijl hij ook geniet van een grote hoeveelheid hoogwaardige uitrusting. Zijn verbrandingsmotoren en hybride versie evolueren echter maar weinig ten opzichte van zijn voorganger. Maar ze laten klanten nog steeds de keuze als ze niet willen overstappen naar de nog duurdere volledig elektrische variant...