Het zijn goede dagen als je een nieuwe Tesla op de kop wil tikken, en tegelijk ook slechte dagen als je dat toevallig net hebt gedaan. Want na eerder al de Model Y uit stock aan te bieden voor 39.990 euro om in aanmerking te komen voor de Vlaamse EV-premie van 5.000 euro, heeft Tesla nu nogmaals de prijs van de Model Y verlaagd. Een verlaging die voor het hele gamma van de middelgrote elektrische SUV geldt, waardoor de goedkoopste Model Y RWD nu te bestellen is vanaf 43.970 euro. Dat is 4.000 euro minder dan voorheen.

Goedkoper dan de Model 3

Nu is het nog steeds slimmer om, als je toch voor een basismodel zou kiezen, een van de stockmodellen van 39.990 euro op te pikken, ook al woon je niet in Vlaanderen. Maar ook de rest van het Model Y-gamma is goedkoper geworden: de Long Range is voortaan vanaf 50.970 euro te bestellen, de Performance kost 56.970 euro. Bijzonder scherpe prijzen, waarmee de Model Y zelfs goedkoper wordt dan de kleinere Model 3, die minimaal 45.970 euro kost (53.970 euro voor de Long Range). 

Schaalvoordeel en concurrentie

De redenen achter deze zoveelste aanpassing aan de prijzen? Eerst en vooral omdat het kan, aangezien Tesla zijn productie steeds verder weet op te voeren en daarmee grotere schaalvoordelen behaalt en dus iets meer kan snijden in de marge, vooral op de immens populaire Model Y. De SUV was in 2023 ook met afstand de best verkochte elektrische wagen van ons land. Daarnaast beginnen er steeds meer (Chinese) concurrenten het vuur aan de schenen te leggen van de Amerikaanse constructeur, met name BYD, dat in het laatste kwartaal van 2023 zelfs meer elektrische wagens verkocht dan Tesla.

Facelift op komst in 2024

Tenslotte bereidt Tesla zich ook voor op de facelift van de Model Y, in navolging van de grote ‘Highland’-update van de Model 3. Die zou vergelijkbare aanpassingen met zich moeten meebrengen, zoals een beter afgewerkt interieur met stoelventilatie, een extra scherm voor de passagiers achterin en het nieuwe stuurwiel dat komaf maakt met de traditionele hendels voor de richtingaanwijzers en ruitenwissers. Ook het koetswerk zou er iets anders moeten uitzien na de facelift, met nieuwe, smallere lichtblokken en misschien ook wel meer gestroomlijnde bumpers. Maar daarvoor is het volgens de geruchten nog wachten tot het midden van 2024.