De Bayon en de Kona trappen niet meer op elkaars tenen. Sinds de lancering van de nieuwe generatie Kona, die meer dan 15 cm langer werd, heeft die laatste wat meer afstand genomen van zijn kleine broer. Nu het groottegeschil is opgelost, verzoent Hyundai beide modellen door ze dezelfde snoet te geven. Voor zijn nieuwe modeljaar heeft de Bayon namelijk de LED-lichtstreep van de Kona en Kona Electric gekregen, waardoor het kleintje dezelfde 'Seamless Horizon'-lichtsignatuur krijgt in Hyundai-jargon. Dat is de meest in het oog springende aanpassing, maar ook de grille en de voor- en achterbumper zijn hertekend voor deze facelift. Nieuwe velgen van 16 of 17 inch maken de update af, net als vier nieuwe koetswerkkleuren (Lumen Grey Pearl, Meta Blue Pearl, Lucid Lime Metallic en Vibrant Blue Pearl).

Een of twee keer 10,25 inch

De Bayon 2024 geniet standaard van een LCD-cluster van 4,2 inch en een centraal aanraakscherm van 10,25 inch. Maar indien gewenst kan je ook upgraden naar een digitaal dashboard van 10,25 inch, zoals op het oude model. De wijzigingen aan boord springen dan ook niet in het oog. Hyundai geeft wel nog mee dat het navigatiesysteem voortaan geniet van over-the-air (OTA) kaartupdates. Maar de Bayon genoot al van een vrij compleet infotainmentsysteem: Apple CarPlay en Android Auto, een draadloze inductielader, de nieuwste generatie van Hyundais Bluelink, maar ook twee USB C-poorten (een vooraan en een achteraan) en een extra USB A-poort vooraan. Ook een hoogwaardiger Bose-audiosysteem behoort tot de mogelijkheden.

LED-sfeerverlichting aan boord

De vernieuwde Bayon is voortaan uitgerust met LED-interieurverlichting. Het is ook mogelijk om voor een meerkleurige sfeerverlichting vooraan te kiezen om het interieur wat op te vrolijken. Op praktisch vlak behoudt de Bayon zijn interessante verhouding tussen formaat, binnenruimte en koffer, hoewel de modulariteit vrij basic blijft (er is bijvoorbeeld geen verschuifbare achterbank).



Lancering in 'Q1 2024'

De technische details van het nieuwe model zijn nog niet bekend. Momenteel wordt de Bayon in België aangeboden met een atmosferische 1,2 liter-benzine van 84 pk als instapmotor, of met een 1-liter turbo van 100 pk met of zonder mild hybride ondersteuning op 48 volt. De nieuwe Bayon zou in de loop van het eerste kwartaal van 2024 op de markt komen. Daarmee heeft Hyundai een quasi volledig vernieuwd SUV-gamma in petto voor dit jaar: naast de nieuwe Kona en de gefacelifte Bayon geniet de Tucson ook van een opfrissing, terwijl het topmodel Santa Fe eveneens volledig wordt vernieuwd.