Het Koreaanse merk wil met de nieuwe motor vooral een zakelijk publiek aanspreken, dat voor een dieselmotor met automaat voordien alleen bij de 2.0 CRDi terechtkon, die uitsluitend met vierwielaandrijving te krijgen is. Maar omdat vier op de vijf Tucson-klanten voorwielaandrijving willen, moesten ze voor een dieselmotor uitwijken naar de 1.7 CRDi met 115 pk en manuele versnellingsbak.
Technisch
De nieuwe 1.7 CRDi-motor verandert onderhuids niets aan de Tucson. De ingenieurs stemden het onderstel dus volledig af op de Europese markt, en zochten naar een compromis tussen stabiliteit en comfort enerzijds, en rijdynamiek anderzijds. Wat wel nieuw is, is een keuzeknop om het stuur, de gasrespons en het schakelgedrag te bepalen. Je kunt via de knop kiezen tussen “Normal” en “Sport”. Ten slotte is deze nieuwe motor alleen met voorwielaandrijving te krijgen.
Binnenin
Het is verrassend hoe ruim de Tucson binnenin aanvoelt. Achteraan kunnen er zonder moeite drie passagiers comfortabel plaatsnemen, en vooraan vind je snel een geschikte rijpositie. Ook aan het praktische gebruiksgemak is gedacht, met een elektrisch bedienbare achterklep en een kofferruimte die varieert van 513 liter (met de achterbank rechtop) tot 1.503 liter (met de achterbank neergeklapt). Ten slotte pluspunten voor de afwerking van de Hyundai: die is rimpelloos en hoeft zeker niet te verbleken naast die van enkele Duitse SUV’s…
Onder de kap
Het 1.7 CRDi-dieselblok ontwikkelt 141 pk en 340 Nm. De motor werd eerder al gebruikt in de Hyundai i40, en zorgt in de Tucson voor een acceleratietijd van 11,5 seconden tot 100 km/h. De motor is dus 26 pk en 60 Nm sterker dan de 1.7 CRDi met 115 pk en manuele versnellingsbak. Hyundai geeft een CO2-uitstoot op van 129 g/km en een gemiddeld verbruik van 4,9 l/100 km (0,3 l meer dan de 115 pk-versie), maar wij deden er in de praktijk ongeveer 2 l bij.
Onderweg
Het eerste wat opvalt, is het rijcomfort: de geluiddemping is uitstekend, je hoort de dieselmotor alleen wanneer je hem belast. De motor voldoet ruim in de meeste situaties, maar loopt niet over van souplesse of enthousiasme. De 7-DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten doet zijn werk uitstekend: de schakelovergangen zijn vloeiend en rimpelloos. Je kunt er ook voor kiezen om manueel te schakelen, maar daarmee evenaar je niet dezelfde finesse als in de automatische stand. Minpunt? De bedieningsorganen zoals het stuur en het rempedaal, die wat natuurlijke “feel” missen.
Uitrusting
Voor deze 1.7 CRDi zoekt Hyundai het iets hogerop bij de zakelijke rijders. Daarom laten ze de basisversie wat betreft uitrusting, “Style”, achterwege, en bieden ze hem alleen aan in “Premium”- en “Executive”-versie. De Premium-versie is naar goede Koreaanse gewoonte volledig uitgerust, met snelheidsregelaar, parkeersensoren achteraan, automatische klimaatregeling, navigatiesysteem met touchscreen en achteruitrijcamera. De Executive-versie doet daar onder meer nog comfortitems zoals zetelverwarming en een lederen interieur bij, en veiligheidssnufjes zoals dodehoekwaarschuwing, verkeersbordherkenning, en parkeerhulp.
Budget
De Hyundai Tucson 1.7 CRDi met 7-DCT begint vanaf € 31.499 in de Premium-uitrustingsversie. De optielijst is beperkt tot metaalkleur, een Premium Plus-pack, dat onder meer enkele chromen afwerkingsdetails en comfortitems zoals elektrische zetels en een lederen interieur toevoegt; en een panoramisch dak. De Executive-versie kost € 36.549 en daar betaal je alleen nog bij voor metaalkleur.
Besluit
Hyundai doet er goed aan om zijn Tucson-gamma uit te breiden met een extra motor en versnellingsbak. De zakelijke rijder zal in de Tucson niet alleen het nodige comfort en de volledige uitrusting vinden, maar ook een motor die elke dag inzetbaar is voor de meest voorkomende verplaatsingen.