De Isuzu D-Max is erfgenaam van een lange lijn pick-ups die teruggaat naar de Wasp uit 1963 en blijft een van de populairste pick-ups op de markt. De nieuwste generatie werd gelanceerd in 2020 en kent nog steeds een zeker succes, in tegenstelling tot een aantal concurrenten die hebben geprobeerd een niche uit te bouwen in dit felbevochten segment, alvorens uiteindelijk de handdoek in de ring te gooien (Mercedes X-Klasse, Renault Alaskan of de Fiat Fullback, om een paar voorbeelden te noemen).



De D-Max blijft echter klaar om te concurreren met de andere iconische pick-ups op de markt, zoals de Toyota Hilux en natuurlijk de Ford Ranger, die het segment domineert binnen Europa en die net volledig is vernieuwd, net als zijn Volkswagen-kloon, de Amarok.

V-Cross

Om meer klanten te lokken is de D-Max, naast zijn klassieke uitvoeringen (L, LS of LSX) ook beschikbaar als topversie V-Cross. Die is gebaseerd op de LSX, met een reeds complete uitrusting, maar krijgt een interieur dat nog mooier is afgewerkt (met onder meer een groot aanraakscherm van 9 inch en details in pianolak). De buitenkant wordt dan weer getrakteerd op een sportieve look met donkere details, zwarte velgen, een standaard meegeleverd roldeksel voor de laadbak en een rolhoepel, die eveneens een donkere afwerking krijgen.

Single, Extended of Double Cab

In tegenstelling tot de meeste van zijn rivalen, die bij ons enkel als dubbele cabine worden aangeboden, laat de Isuzu D-Max nog steeds de keuze tussen drie koetswerkvarianten. De Single Cab, met twee zitplaatsen, levert je een zeer lange laadbak op van 2.315 mm. Als Extended Cab heeft de D-Max vier zitplaatsen dankzij twee klapstoelen die achter de voorzetels zijn geïntegreerd. Dan krijg je een middelgrote laadlengte van 1.805 mm. Maar natuurlijk is de Double Cab het meest populair. Die heeft vier deuren en een comfortabele achterbank. In deze 5-zits versie is de laadbak nog maar 1.495 mm lang.

Verzorgd, maar verouderd

Bij zijn vernieuwing in 2020 kreeg de D-Max een opgeknapt interieur. Vergeleken met de voorgaande generaties, die nog een vrij ‘massief’ dashboard hadden, is de huidige generatie inderdaad iets verfijnder. Vooral als V-Cross, die het multimediascherm van 7 inch uit de LSX oprekt tot 9 inch en een audiosysteem krijgt met 8 in plaats van 6 luidsprekers.

Zowel als LSX en als V-Cross is het aanraakscherm echter in staat om je smartphone te repliceren via MirrorLink, Apple CarPlay of Android Auto. Maar toch moeten we toegeven dat de nieuwe Ford Ranger en Volkswagen Amarok het infotainmentsysteem van de D-Max ver achter zich laten. De Japanse pick-up heeft echter een flinke inhaalbeweging gemaakt qua rijhulpsystemen en veiligheidsuitrusting bij zijn meest recente update en is daarmee nog steeds up-to-date met het segment. Hij beschikt bijvoorbeeld over een dodehoekmonitor, een actieve rijstrookassistent, adaptive cruise control en nog heel wat meer. Qua passieve veiligheid heeft de D-Max zelfs een 8e airbag tussen de voorzetels om te voorkomen dat de hoofden van de voorpassagiers tegen elkaar stoten bij een zijdelingse botsing.

Klein maar dapper

De D-Max blijft ook een referentie op praktisch vlak. En dat ondanks hij al heel vroeg heeft geanticipeerd op de downsizingtrend in het pick-upsegment door al bij zijn vorige generatie zijn 2,5 liter-dieselmotor in te ruilen voor een ‘kleine’ 1.9. Ook de huidige D-Max laat zich enkel aandrijven door deze viercilinder van 1.898 cc met 164 pk en 360 Nm. Hoewel dat eerder bescheiden waarden zijn ten opzichte van de 2.0 van 205 pk/500 Nm of de 3.0 van 245 pk/600 Nm in de Ford Ranger, of vergeleken met de 2.8 van 205 pk/500 Nm in de Toyota Hilux, hoeft deze Japanse motor zich niet te schamen over zijn prestaties. In alle gevallen kan de D-Max tot 1.000 kg vervoeren in zijn laadbak en tot 3.500 kg trekken.



Qua transmissies hebben de instapversies een manuele versnellingsbak met 6 versnellingen, maar de V-Cross wordt standaard gekoppeld aan een 6-trapsautomaat.

Rumoerig (als hij koud is), maar efficiënt

Bij het starten nagelt deze 1.9 diesel vrij luid wanneer hij nog koud is, maar gelukkig wordt hij discreter als hij op bedrijfstemperatuur komt. In gebruik toont de motor zich vrij soepel, ondanks zijn wat lagere koppel, ook dankzij een goed samenspel met de automaatbak. De acceleraties zijn natuurlijk niet erg pittig (0 tot 100 km/u in 13 seconden), maar ze volstaan om rustig mee te komen met het verkeer.

De D-Max kan daarentegen een vrij dynamisch weggedrag voorleggen voor zijn segment. Ons testmodel was dan ook uitgerust met gewone wegbanden, wat helpt qua grip ten opzichte van de M+S-banden met een terreinprofiel. Bij dagelijks gebruik kan je rekenen op een gemiddeld verbruik van ongeveer 9 l/100 km met een rustige rechtervoet.

Merk echter op dat de D-Max op de weg een pure achterwielaandrijver is. Isuzu biedt geen vierwielaandrijving die op hoge snelheid kan worden gebruikt op verharde/droge wegen.

Ook capabel op het terrein

De D-Max is echter niet bang om af en toe in het terrein te duiken. Je kan zijn middendifferentieel vergrendelen om de vierwielaandrijving in te schakelen. Op de topversies LS en V-Cross heb je ook de mogelijkheid om het achterdifferentieel te vergrendelen. Voeg daar nog een korte overbrenging, een bodemvrijheid van 24 cm, een afdaalhulp en een doorwaaddiepte van 80 cm aan toe, en je hebt genoeg om uit benarde situaties te komen (met de juiste banden voor het ruigste werk).

Prijs Isuzu D-Max 2024



Isuzu biedt zijn D-Max als instapversie L aan met een enkele dabine en een manuele versnellingsbak vanaf slechts 34.817,75 euro (28.775 euro exclusief btw). Voor de topversie V-Cross met een dubbele cabine en een automaat stijgt de prijs echter tot 51.394,75 euro (42.475 euro exclusief btw). Daarmee zit hij nog steeds een stukje onder de Ford Ranger 2.0 EcoBlue Wildtrak (54.952,15 euro/45.415 euro exclusief btw), maar die is dan weer een pak moderner. De D-Max kan echter rekenen op standaard 5 jaar/100.000 km garantie, die je optioneel nog kan uitbreiden naar 5 jaar/200.000 km (voor 475 euro exclusief btw).

Ons verdict

De D-Max blijft duidelijk een van de vaste waarden binnen het pick-upsegment dankzij zijn trekvermogen, zijn efficiënt weggedrag en zijn terreinvaardigheid. Voortaan heeft hij echter ook een verzorgde uitrusting, vooral op het gebied van veiligheid. Maar hij blijft toch een beetje minder verfijnd en modern (maar ook minder duur...) dan zijn voornaamste concurrent, de Ford Ranger.