Voor zijn tweede generatie kunnen we stellen dat de Niro goed geëvolueerd is. Te beginnen met het design, waar de ietwat futuristische rondingen plaats gemaakt hebben voor een meer volwassen look. Toch heeft de Koreaan ook recht op wat speciale ‘touches’. Het paneel achteraan in contrasterende kleur bijvoorbeeld, niet enkel voor de looks maar ook om zijn stroomlijn te verbeteren. Hij is ook 6,5 cm langer voor een totaal van 4,42 meter, met een breedte van 1,825 m en een hoogte van 1,57 meter. Zijn wielbasis groeide ook met 2 cm voor een totaal van 2,72 meter. Daardoor is er meer ruimte in het interieur.





Android Auto en Apple CarPlay om de boel te redden

Binnenin vinden we dezelfde verzorgde presentatie als in de nieuwste auto's van het merk: twee 10.25 duim grote panelen, een 2-spaaks stuurwiel en een rij knoppen waarmee je kan kiezen uit de klimaatregeling en multimedia. Dit alles is getekend in een luchtige stijl die een gevoel van ruimte geeft. Het is wel jammer dat je nog steeds hetzelfde infotainmentsysteem op het centrale scherm moet gebruiken... Hoewel dat responsief is, is het helaas niet zo gemakkelijk te bedienen en soms niet erg intuïtief. Gelukkig zijn Android Auto en Apple CarPlay standaard, maar je moet je smartphone wel nog via een kabel aansluiten om er gebruik van te maken.

Niet te groot, niet te klein

Met 475 liter bagageruimte in de elektrische versie, plus 20 liter onder de motorkap, 451 liter in de hybride, 340 liter in de PHEV en meer dan een meter beenruimte voor de passagiers achteraan, biedt het interieur genoeg ruimte. Hij is niet te groot en niet te klein, zodat je ermee op vakantie kan, terwijl je je toch comfortabel door de stad rijdt dankzij zijn compacte buitenafmetingen.

Elektrificatie op alle niveaus!

Onder de motorkap biedt de Niro alle niveaus van elektrificatie: van hybride tot 100 % elektrisch en plug-in. De eerste ontwikkelt in het totaal 141 pk dankzij de combinatie van een 1.6 liter verbrandingsmotor en een 32 kW elektromotor die van stroom wordt voorzien door een kleine batterij met een capaciteit van 1.32 kWh. De plug-in hybride gebruikt dezelfde verbrandingsmotor, maar combineert die met een 62 kW elektromotor en een 11.1 kWh batterij. In deze configuratie ontwikkelt de Niro in totaal 183 pk en kan hij tot 65 km 100% elektrisch afleggen. Tenslotte is er de volledig elektrische versie met 204 pk, een batterij van 64.8 kWh en een WLTP rijbereik van 460 km.

Recupereren... 

De Koreaanse SUV biedt homogene en aangename prestaties. Zonder echt snel te zijn, gaat hij moeiteloos mee in het verkeer en toont hij een mooie acceleratie. De plug-in hybride beschikt over een energierecuperatiemodus. Die kan in 3 standen worden ingesteld met de peddels aan het stuur. Helaas is 'one pedal-driving' geen optie. Zelfs met de regeneratie in zijn hoogste stand stopt de Niro niet volledig. Verwacht dan ook niet dat je alleen je rechtervoet gebruikt om je snelheid te bepalen, want het regeneratieniveau is niet constant. Hoeveel energie je terugwint, bepaal je aan het stuur!

Daarnaast gedraagt de Niro zich prima op de weg. Hij is niet te stevig en niet te zacht, en gaat opmerkelijk goed om met spoorvorming en verkeersdrempels. Hij is echter iets minder comfortabel op kleine oneffenheden. Hij loopt niet als op rails, maar is ook niet onprettig om mee te rijden. Kortom, hij gedraagt zich goed!

Een elektrische variant die wat anders is

De elektrische versie is een beetje anders. In de eerste plaats door zijn look, maar ook door zijn rijgedrag. Zijn neus is specifiek, met een laadpoort en volledig gesloten roosters. Zijn bodemvrijheid is ook iets lager. Geen grote aanpassingen, maar deze kleine veranderingen verbeteren zijn aerodynamica en daardoor zijn rijbereik.





Ondanks de extra kilo's van zijn batterij is het weggedrag van de elektrische auto identiek aan dat van de andere versies. Een heel goede zaak! Het verschil in rijgedrag zit hem in de regeneratie. Hier is 'one pedal-driving' bijna mogelijk. Waarom "bijna"? Helaas komt de elektrische Niro nog steeds niet volledig tot stilstand, zodat je de rem moet gebruiken om hem een handje te helpen. Toegegeven, dit is verre van dramatisch, vooral omdat je de rest van de tijd je snelheid kan regelen met enkel het gaspedaal. 

Hoeveel kost hij? 

Kia blijft zich hoger positioneren. Een evolutie die zowel te merken is aan de producten als aan de prijzen. De prijs van de Niro hybrid begint bij € 29.990. Kies je voor de plug-in uitvoering, dan is gaat factuur een stuk omhoog. De prijs van de PHEV begint bij € 38.790. Voor de elektrische versie vraagt Kia € 43.990! En dat is nog niet alles, want alleen de top-uitvoering "Pace" heeft standaard de gewilde warmtepomp. Voor die uitvoering moet je € 52.490 neertellen! Je kan die warmtepomp ook als optie nemen op de andere uitvoeringen, maar dat kost je € 1.500. Ai...

Ons verdict

Voor zijn tweede generatie toont de Niro een mooie evolutie! Met zijn verzorgde look, zowel vanbuiten als binnenin, zijn all-round karakter, zijn goede weggedrag en zijn (zeer) brede keuze uit aandrijfvormen verdient de Koreaanse SUV meer dan ooit onze aandacht! En dan hebben we het nog niet gehad over de XXL garantie van Kia. Maar volstaat dat om zijn hoge prijs te verantwoorden. Moeilijk te zeggen, vooral omdat deze Koreaan niet zonder schoonheidsfoutjes is…