Allemaal diesel

Met de NX betreedt Lexus een markt in volle groei: de compacte premium-SUV’s. Dit segment explodeert en Lexus liet het te lang links liggen. De constructeur haalt zijn achterstand in met deze hoekig ontworpen NX, die iets heel bijzonders biedt: het is een benzinehybride. Niet bepaald het beste uitgangspunt op een markt die voor 96 procent (!) uit diesels bestaat.

Onder de motorkap

Nu we het toch over de motor hebben, laten we meteen even onder de kap kijken. Daar vinden we een gelijkaardige aandrijving als in de IS 300h, maar iets minder krachtig: de 2.5 benzinemotor en elektromotor leveren samen maar 197 paarden en een ietwat teleurstellend koppel van 210 Nm.

2 of 4 aangedreven wielen

Voor de transmissie is er een automaat die heel geleidelijk en zonder onderbreking werkt, zoals een CVT. Het gros van de verkoop wordt ongetwijfeld verzekerd door de versie met twee aangedreven wielen. Lexus biedt ook een variant met integrale transmissie, waarbij de achterwielen kracht krijgen van een kleine elektromotor met 68 pk. Verwacht dus geen opmerkelijke terreinprestaties …

Mooie ruimte

In het interieur worden we onmiddellijk verleid door de bouwkwaliteit en de keuze van de materialen. Het leder maakt indruk, de assemblage is stevig en de hoekige console heeft een bijzondere stijl. De NX is uitnodigend, met achterin genoeg ruimte voor twee personen die aan de groeihormonen hebben gezeten. De koffer is niet zo hoog onder het bagagescherm, maar haalt toch een volume van 555 liter in totaal.

Stortvloed van uitrusting

Om niet achter te lopen, zorgt Lexus voor heel wat uitrusting: van de adaptieve snelheidsregelaar met waarschuwing voor frontale botsingen tot de detectie van zijdelings kruisend verkeer achteraan tot de rijstrookassistent en camera’s met vogelperspectief: veel ontbreekt er niet.

We betreuren wel dat bepaalde nieuwigheden, zoals de adaptieve ophanging en de stereo Mark & Levinson met vijftien luidsprekers die de originele kwaliteit van gecomprimeerde muziekbestanden herstelt (Clari-Fi) alleen beschikbaar zijn op de hogere uitrustingsniveaus. Die zullen we bij ons niet zo vaak zien …

Leve het comfort

Lexus presenteert de NX als een dynamische auto, maar laat je niet misleiden: het is in de eerste plaats een comfortabele SUV die soepel rijdt. De voortrein bereikt snel zijn limieten bij een sportieve rijstijl, vooral op een natte ondergrond. Wees dus zacht met het gaspedaal en geniet van de omgeving.

In die optiek is de F-Sport-afwerking met sportievere look en hardere ophanging een minder geslaagd compromis: de extra dynamiek gaat gepaard met een minder tolerante schokdemping. Dan kies je toch beter voor het comfort.

Werkingscomfort

De motor en versnellingsbak functioneren typisch voor een Lexus: zeer aangenaam bij een ontspannen rijstijl, maar bij acceleratie gaat de motor hoog in de toeren en klinkt hij als een wasmachine. Een bijkomende reden om het gas niet te diep in te duwen, ook al zijn de geleidelijke acceleraties comfortabel. In de stad waarderen we de hybridewerking, die de elektromotor maximaal benut.

Prijs

Zowel vaker bij Lexus en andere Aziatische merken, zijn de mogelijkheden om te personaliseren vrij beperkt. Enkele opties werden gegroepeerd in packs en Lexus biedt maar liefst vijf uitrustingsniveaus. De prijzen beginnen bij 41.990 euro en lopen op tot 58.760 euro. Tussen die twee is er de Business Edition voor een nettoprijs van 42.500 euro. Er zijn interessante fiscale voordelen voor wie in Vlaanderen woont en voor bedrijven dankzij de CO2-uitstoot van slechts 116 g/km.

Conclusie

Neen, Lexus verwacht niet dat deze NX onze markt zal overspoelen, getuige het verkoopdoel van 500 exemplaren in 2015. Daarvoor ontbreekt een diesel. De NX is nochtans aantrekkelijk met zijn ‘buitenaardse’ look, mooie presentatie en beperkte uitstoot. Zie hem echter niet als wat hij probeert te zijn, namelijk een dynamische SUV.