Nog voordat hij op het Autosalon van Brussel aan het Belgische publiek wordt getoond, kregen we de kans om met de plug-in hybride versie van de nieuwe RX te rijden. Eind vorig jaar lanceerde Lexus officieel de vijfde generatie van zijn topklasse SUV in de VS. Het imposante model is 4,89 meter lang, 1,92 meter breed en 1,7 meter hoog en wordt zowel in Canada als in Japan in elkaar geschroefd. Toch is hij ook aangepast aan onze contreien, vooral in de ‘450h+’-uitvoering van deze test! Dat is immers de eerste plug-in hybride versie van het model. Maar verdient die de aandacht van ons Belgen?


Luxueus en uniek in zijn genre 

Terwijl het koetswerk evolueerde en meer vloeiende lijnen kreeg (maar ook een meer uitgesproken neus), put zijn interieur inspiratie uit dat van zijn kleine broertje: de NX. Die laatste werd in oktober vernieuwd. De RX krijgt hetzelfde imposante centrale scherm met een diameter van 14 duim! Hij krijgt ook hetzelfde infotainmentsysteem als de NX. Het systeem is responsief en gemakkelijk te gebruiken dankzij de sneltoetsen aan de zijkant, en het integreert slimme fysieke draaiknoppen om de temperatuur van de airconditioning en het volume te regelen. Het is echter jammer dat je niet de grootte van het scherm kan benutten om meerdere stukjes informatie tegelijkertijd weer te geven, zoals bijvoorbeeld de navigatie en de radio. 


Wat de rest van zijn interieur betreft, kan deze RX uitpakken met een hoogwaardige afwerkingen en dito materialen, en vooral ook veel materialen! Hout, alcantara en leer in verschillende kleuren zijn in het hele interieur naast elkaar geplaatst om een luxueuze, unieke en typische Lexus-sfeer te creëren. Ten slotte is er met een wielbasis van 2,85 m geen gebrek aan ruimte in deze RX, ook niet achterin. Wel jammer dat de koffer slechts 461 liter groot is, omdat de elektromotor op de achteras gemonteerd zit...

Energiebeheer

De aandrijflijn dan! Deze RX 450h+ gebruikt precies dezelfde technologie als de NX 450h+ die we in oktober 2021 al konden testen. Hij combineert daarvoor een 2,5-liter viercilinder met twee elektromotoren: een kleine achteraan en een grotere vooraan. Dat maakt van deze versie een vierwielaandrijver. In het totaal levert de combinatie 309 pk om deze ruim 2.100 kg wegende RX in 6,5 seconden naar de 100 km/u te katapulteren. Met andere woorden: dit is geen luiaard. 

De RX 450h+ deelt ook zijn batterij met een capaciteit van 18,1 kWh met zijn kleinere broer. Hij is echter groter en zwaarder en kan daardoor een volledig elektrisch rijbereik van 'slechts' 65 km claimen. Een cijfer dat best haalbaar lijkt als je vooral in de stad rijdt. We hebben 56 km gereden met enkel de stroom in de batterij, op een route die voornamelijk buiten de stad liep en waarvan de helft uit snelweg bestond. Toen de accu eenmaal leeg was, had onze RX 450h+ amper 5,9 liter nodig om 100 km af te leggen op een gevarieerd parcours.

Een jacht eerder dan een speedboot... 

Eenmaal in beweging merken we al snel dat de RX niet uitblinkt in sportiviteit: zijn elektrisch bekrachtigde stuurinrichting geeft bijna geen informatie door van de vooras en ondanks de adaptieve demping van ons exemplaar vertoont hij in de bochten flinke rolneigingen! Je kan maar beter geen haast te hebben, want de RX wekt niet meteen vertrouwen bij dynamisch rijden... Wat niet per se slecht is! 


De besturing is soepel en licht, terwijl de demping de meeste oneffenheden in het wegdek gladstrijkt, en dat ondanks de 21 duim grote velgen van onze testauto! Comfortabel geïnstalleerd in zachte zetels voel je je meer op een jacht dan op een speedboot! Bovendien wordt de rust van zijn zeer goed tegen geluiden van buitenaf geïsoleerde interieur alleen verstoord door het geluid van de viercilinder bij intensief gebruik. Dat komt echter zelden voor, want het uitstekende comfortniveau van de RX leidt tot een rustigere rijstijl, waarbij heel vaak in de volledig elektrische modus wordt gereden. En dat ongeacht het feit of de batterij helemaal opgeladen is of niet!


Richting 6 cijfers

De RX 450h+ is in België verkrijgbaar voor een prijs vanaf € 85.300. De prijs van onze testwagen, in de topklasse 'Privilege' uitvoering, begint bij € 98.400! Eerder stevig, op zijn zachtst gezegd, een prijs die de 6 cijfers nadert... Lexus heeft besloten om Saloncondities toe te passen, geldig van 2 januari tot 31 januari 2023, waarbij je tot € 2.500 voordeel kan genieten op de RX 450h+. Dat is toch al iets. Maar deze SUV bestaat niet enkel in een plug-in versie. Lexus biedt ook twee 'zelfopladende' hybride aandrijflijnen aan: het instapmodel RX 350h, dat verkrijgbaar is voor een prijs vanaf € 70.130, en de krachtige 500h met 371 pk, waarvan de prijs momenteel begint bij € 96.950. Voor de nieuwsgierigen: de RX zal te zien zijn op de Lexus stand in Paleis 7 tijdens het Autosalon van Brussel.


Ons verdict 

Lexus heeft zijn imposante RX eindelijk voorzien van een plug-in hybride aandrijflijn! Een eerder overtuigende aandrijving dankzij zijn beperkte dorst en zijn reëel 100 % elektrisch rijbereik van ongeveer zestig kilometer. Een respectabele afstand, maar helaas nog steeds niet zo goed als sommige van zijn concurrenten. Zijn grootste troef is zijn uitstekende comfort. Het valt nog af te wachten of hij daarmee voldoende zal weten te overtuigen, ondanks zijn hoge prijs en de steeds minder gunstige fiscaliteit voor plug-in hybrides. Om nog maar te zwijgen van de komst van de 'volledig elektrische' concurrentie in de catalogus van Lexus zelf