Het was één van de modellen in onze lijst van 10 niet te missen nieuwkomers in 2023, en lang hebben we er niet op moeten wachten. Hij is dan nog wel gecamoufleerd, maar toch geven deze eerste foto’s al een redelijk duidelijke blik van hoe de ID.7 eruit zal zien, met onder andere de verzonken deurgrepen van de ID. Aero concept die behouden blijven.

Tot 700 km

Maar deze eerste reeks foto’s zijn vooral de aanleiding voor het vrijgeven van iets meer info over de techniek en het interieur van de ID.7. Dat het model op het 100% elektrische MEB-platform van VW staat, is natuurlijk geen verrassing, maar de wielbasis is daarbij verlengd tot 2,97 meter, zo’n 20 centimeter langer dan de huidige modellen uit het ID.-gamma in Europa en zelfs 10 cm langer dan die van de standaard VW Phaeton… Dat belooft dan ook heel wat binnenruimte.

Over de buitenafmetingen heeft VW het nog niet, maar het is wel duidelijk dat de ID.7 inzet op een uitgekiende aerodynamica. Daarvoor zorgen ook de aflopende daklijn, de verzonken deurgrepen en luchtinlaten vooraan die een soort luchtgordijn vormen dat de luchtstroom rond de auto moeten leiden. Dat moet helpen om een rijbereik tot 700 km WLTP op één batterijlading mogelijk te maken, al geeft VW de capaciteit van die batterij nog niet vrij.

Het interieur

Binnenin pakt Volkswagen uit met een “nieuw schermenconcept” met een 15 duim centraal scherm, een kleine en in het dashboard ingewerkte instrumentencluster en een head-up display met ‘augmented reality’. De klimaatcontrole moet makkelijker te bedienen zijn omdat de instellingen in het eerste niveau van het infotainmentsysteem verwerkt zitten en de ‘touch sliders’ nu verlicht zijn.

En nu we het toch hebben over de klimaatcontrole: de ID.7 is uitgerust met een intelligente bediening van het systeem. Zo begint de auto al te verwarmen of te koelen wanneer de bestuurder de auto nadert en het koud of warm is. ‘Smart Air Vents’ over de hele breedte van het dashboard zorgen dan weer voor een snellere en dynamische verdeling van de lucht in het interieur, bijvoorbeeld rechtstreeks naar het lichaam van de inzittenden.

De wereldpremière van de ID.7 zonder camouflage is gepland voor de lente van dit jaar. De exemplaren voor de Europese markt zullen gebouwd worden in de VW-fabriek in het Duitse Emden.