20201016145526mx-30.jpg

Nadat we vorig jaar een paar minuten aan het stuur van een testprototype konden doorbrengen, mogen we nu eindelijk de teugels nemen van de productieversie van de MX-30. Het was nog maar eens een kans om Mazda’s kijk op het elektrische verhaal te ontdekken. We leggen het even uit.

20201016145338mx-30.jpg

Globale aanpak

Rijbereik lijkt het belangrijkste verkoopargument van de grote, krachtige en zware EV’s, maar Mazda kijkt eerder kritisch naar deze marketingaanpak. Volgens het Japanse merk is een globale aanpak nodig om de uitstoot van auto’s te reduceren. Het vertrekt van de productie over het gebruik tot de recyclage. Met het gevaar een open deur in te trappen brengen we nog eens in herinnering dat ook bij de productie van batterijen voor elektrische auto’s CO2 vrijkomt. Hoe groter de batterij is, hoe hoger de uitstoot. Dat moet je vergelijken met de gassen die een wagen met verbrandingsmotor uitstoot tijdens zijn hele levensloop naast de productie. Mazda heeft die berekening gemaakt.

20201016145527mx-30.jpg

De juiste maat

We slaan de technische details even over – geen dank – om de informatie beknopt te kunnen brengen: volgens Mazda is de ideale inhoud van de batterij van zijn compacte SUV 35,5 kWh. Dat verklaart meteen de technische keuzes, waar we nu even wat meer op ingaan. Het nieuwe elektrische model, dat MX-30 is gedoopt, staat op hetzelfde platform als de CX-30 en de Mazda3. Onder de vloerplaat zit een batterij verstopt die een elektromotor voedt van 107 kW (145 pk) en 271 Nm aan koppel, die de vooras aandrijft. Met een officieel gemiddeld verbruik van 19 kWh/100 km kondigt de Mazda MX-30 een rijbereik aan van 200 kilometer.

20201016145619mx-30.jpg

Bewust anders

Om de entree van Mazda in het elektrische segment in de verf te zetten onderscheidt de MX-30 zich op meerdere vlakken van zijn broers. Naast de energie die hij gebruikt om vooruit te komen, oogt hij ook braver en strakker. De Japanse stijl is nog herkenbaar, maar de cross-over wil wat kalmer overkomen. Verder verschilt hij ook door zijn omgekeerd openzwaaiende achterdeuren, die Mazda Freestyle-deuren noemt. Hetzelfde verhaal telt voor het interieur, waar sereniteit hand in hand gaat met het ecologische concept. Dat uit zich onder meer in ‘vegan’ leder, stoffen gemaakt uit gerecycleerde plasticflessen, of, nog straffer, het spaarzaam gebruikte kurk op de middenconsole. Tot slot herbergt dit zwevende geheel een nieuwe versnellingspook en een aanraakscherm dat alle knoppen van de airco verzamelt. Al zien we daar niet echt het nut van in omdat errond allemaal… fysieke knoppen staan.

20201016145235mx-30.jpg
20201016145236mx-30.jpg

Zoals thuis

Met zijn ecologische interieur, serene look en ongewone deuren breekt de MX-30 met de codes. De rijervaring is nochtans merkwaardig… banaal. Dat is geen negatieve kritiek, want Mazda heeft de ambitie om niet te choqueren. Want ja, voor de meerderheid van de toekomstige klanten wordt de MX-30 hun eerste elektrische auto. De ingenieurs hebben daarom aan de gasrepons gewerkt zodat de elektromotor op een lineaire manier reageert, waardoor het dynamische rijgedrag soepeler verloopt. Dat was al zo in het prototype. In deze productieversie kan je wel de gewenste hoeveelheid regeneratie bij gas lossen instellen met hendels aan het stuur. Een echt pluspunt. Tijdens het rijden maak je kennis met een beschaafde en comfortabele SUV die nochtans geen dynamiek mist dankzij een natuurlijke stuurinrichting.

20201016145237mx-30.jpg

Meer dan beloofd

Tijdens een zowat 100 kilometer lange test over Belgische wegen tijdens deze eerste kennismaking had de MX-30 voor ons een laatste verrassing achter de hand. Volgens de homologatie verbruikt hij een relatief hoge 19 kWh/100 km, maar volgens de boordcomputer van onze testwagen kwamen we aan slechts 13,4 kWh/100 km. Een groot verschil, dat het rijbereik ten goede komt. Op die manier is 200 kilometer haalbaar en geraak je zelfs wat verder. En wanneer de batterij uitgeput raakt, volstaat het om in te pluggen. Aan wisselstroom vergt de MX-30 drie uur om van 10 naar 80 procent op te laden en 5 uur om zijn accu helemaal te vullen. Aan een snellader van 50 kW heb je voor die eerste oefening slechts 36 minuten nodig. Dat is nochtans het hoogste vermogen dat hij kan ‘verteren’.

20201016145618mx-30.jpg

Binnen de normen

In vergelijking met zijn rivalen blijft de MX-30 binnen de normen met een startprijs van 33.490 euro. Maar helaas voor hem zijn andere elektrische cross-overs vaak met een grotere batterij uitgerust en bieden ze ook meer binnenruimte. Gelukkig compenseert de Mazda enigszins met zijn genereuze standaarduitrusting.

20201016145528mx-30.jpg

Ons verdict

Mazda’s visie op de elektrische auto zal duidelijk niet iedereen aanspreken. Hoewel de verpakking aantrekkelijk oogt, zit daar geen foutloze auto onder. Anderzijds bewees onze testwagen dat het beperkte officiële rijbereik gemakkelijk kan worden overtroffen. Bovendien zullen zijn aparte insteek, afwerking en comfort wel zijn populariteit vooruit helpen.

20201016145700mx-30.jpg