Zijn perfecte balans met achterwielaandrijving en motor voorin, zijn motor die enthousiast in de toeren klimt en zijn grote eenvoud: met zulke eigenschappen kan je niet om de MX-5 heen. Aan het stuur van de 1.5 werden we fan van de motor die steeds hoger in de toeren wilde en de bewonderenswaardige homogeniteit tussen het vermogen en het weggedrag.

Met de tweeliter betreden we een iets virielere categorie: de motor klimt van 131 naar 160 pk en de achteras krijgt er een sperdifferentieel bij. Op papier lijkt het een uitgemaakte zaak: deze krachtigere versie lijkt dus de betere keuze. Maar is dat echt zo?

Dagelijks geluk

De MX-5 op de parking van de importeur zien staan, met eender welke motor, is net als een oude vriendin terugvinden waarmee je allerlei ongein hebt uitgestoken. Een relatie gebaseerd op vertrouwen en op de zekerheid dat de andere je nooit verraadt. Zo is de MX-5: lichter dan ooit, en teruggekeerd naar het recept dat hem zo succesvol maakte.

Hij heeft geen boodschap aan overbodige sofisticatie: de stoffen kap klap je met de hand weg, je hebt alleen een manuele versnellingsbak en hij beschikt niet over de laatste gadgets. En zo is het maar goed! De MX-5 is het vrijetijdsvoertuig bij uitstek, en beleef je achter het stuur. Hij laat geen plaats voor afleiding en zal geen beslissingen nemen in jouw plaats.

Perfecte ergonomie?

In zijn bemeten interieur vind je de perfecte ergonomie terug: de pedalen staan ideaal voor een tiphielmanoeuvre, de kleine versnellingspook valt perfect in de hand, het stuur is aangenaam dik en een gespierde motorkap als kers op de taart. Daardoor vergeet je al snel dat de hoofdruimte wat beperkt is voor grotere mensen. En wat dan nog als de knop voor de bediening van het multimediasysteem wat onhandig geplaatst is en de opbergruimtes afwezig zijn. De koffer compenseert een beetje met een correct volume, maar een hoge laaddrempel.

Onmiddellijk vertrekken!

Vanaf de eerste meters merk je dat er iets veranderd is tegenover de 1.5. Niet echt qua klank, want de motor ronkt nog steeds met hetzelfde goede humeur en dezelfde stem, maar eerder qua respons. De tweeliter is gemaakt om koppel te bieden, en hij komt vanaf de laagste toeren inderdaad met heel wat kracht voor de dag. Dat belooft wat voor het vervolg…

Afgevlakt karakter

Dynamisch rijden met de 1.5 wil zeggen dat je de handen uit de mouwen moet steken: om snel te gaan moet je de naald van de toerenteller boven 5.000 tpm houden. De motor begint dan aan een vrolijke samba, geeft een stevige duw en zet een rauwe stem op tot boven 7.000 tpm!

Met deze grotere motor gaat het iets anders: de duw in de rug is gelijkaardig, maar daarna verandert de motor niet meer van register. Hij klimt iets gezwinder in de toeren, maar is ook iets vlakker, en boven 5.000 tpm lijkt hij buiten adem te geraken… Een volledig ander karakter dus, minder levendig, maar wel comfortabeler.

Maar ook…

Een MX-5 is ook een geweldige bakbediening, en dat verandert niet: de zes verhoudingen kan je nog steeds snel afhaspelen met een snelle polsbeweging. Maar een MX-5 is vooral een chassis dat op plezier is afgesteld. En met zijn nieuwe sperdifferentieel zou deze versie plezier moeten toevoegen. Maar is dat ook zo?

Ja en nee: met een stevigere ophanging, differentieel en veerpootbrug wordt de MX-5 zeker efficiënter. Hij is sneller en schiet dus met groot gemak van de ene bocht naar de andere. Maar let op voor de limieten: wanneer je een bepaalde grens overschrijdt, wordt het allemaal brutaler. De 2.0 krijgt daardoor een “driftig” karakter dat de 1.5 vreemd is, en vereist dat je anticipeert en betrokken bent achter het stuur. Ervaren sportievelingen zullen het geweldig vinden, anderen minder…

Haren in de wind…

Maar rustiger kan ook. Klap de kap naar beneden met een vlotte handbeweging, snuif de herfstgeuren op en laat je meevoeren met het koppel van de motor. Op die manier verschaft de MX-5 ook plezier, al maakt de stevigere ophanging van dit model de zaak minder comfortabel.

Prijs

De MX-5 2.0 is uitsluitend beschikbaar in de topversie Skycruise en kost € 27.690. Voor die prijs biedt hij een bijzonder volledige uitrusting. Hij kost € 400 meer dan de Fiat 124 Spider, die op hetzelfde platform staat, maar die doet het met een 1.4 turbo van 140 pk.

Besluit

Met deze motor biedt de MX-5 stevigere prestaties en het sterkere chassis zal ervaren piloten meer plezier bieden. Maar het hogere vermogen maakt hem ook geremder hoog in de toeren, en het chassis reageert minder progressief. Meer is niet noodzakelijk beter, maar ook niet noodzakelijk slechter! Het resultaat is gewoon een andere auto, die verder verwijderd is van het basisconcept, maar daarom niet minder interessant.