We keren terug naar 1970. Lamborghini investeert een fortuin in een nieuwe, betaalbare sportwagen, de Urraco. Met zijn centrale V8 en 2+2 zitplaatsen komt hij echter op het verkeerde moment. Het merk verkeert in ernstige financiële problemen en de oliecrisis doet de sportwagenmarkt instorten. Uiteindelijk werd hij pas drie jaar later gecommercialiseerd. In 1979, na 776 exemplaren, laat Lamborghini het doek vallen over de Urraco, die niet het verhoopte succes kende.
Silhouette
In 1976 kent Lamborghini nog steeds financiële problemen en er komen nieuwe aandeelhouders aan het roer. Ondanks weinig geruststellende resultaten blijven ze vasthouden aan het concept van een kleine Lamborghini met centrale V8 en hopen ze de stevige investeringen terug te verdienen. Ze vragen daarom aan Bertone om een sportievere auto te tekenen met afneembaar dak. Dat wordt de Silhouette, een knipoog naar de Group 5 van de FIA.
Amerikaanse markt
Lamborghini gelooft in de Amerikaanse goudmijn. De auto moet goed verkopen en geld in het laatje brengen om het hoofd boven water te kunnen houden. De Silhouette wordt dus ontwikkeld en voorgesteld op het salon van Genève in 1976. Met zijn hoekige lijn en drieliter V8 van 260 pk heeft hij stevige troeven in handen vergeleken met zijn concurrenten, de Maserati Merak en Ferrari Dino 308 GT4. Die zijn allebei minder krachtig en… minder sexy. Maar ondanks een katalysator en grote bumpers heeft het Italiaanse merk alle moeite van de wereld om het model gehomologeerd te krijgen op deze veeleisende markt…
Neerwaartse spiraal
Met een merk dat op het faillissement afstevent, een wisselende directie, een sportwagenmarkt die opnieuw geteisterd wordt door een oliecrisis en een bedenkelijke reputatie, passeert de Silhouette door het autolandschap als een vallende ster. In 1979 laat Lamborghini het doek defintief vallen: de Silhouette ziet zijn productie stopgezet na… 52 exemplaren. Lamborghini laat echter niet los: het lanceert een laatste poging met de Jalpa, die de Silhouette met min of meer hetzelfde recept opvolgt. Maar ook daar blijft het succes uit…
Vandaag
Aan het stuur van dit model krijg je ongetwijfeld bewonderende blikken en trek je de aandacht van kenners. Met zijn melodieuze centrale V8 en wegklapbare dak is de Silhouette een bijzonder aangename auto. Alleen er eentje vinden: van de 52 geproduceerde exemplaren zijn er nog maar een dertigtal over. Een exemplaar vinden zal dus geen kinderspel zijn. Het is dan ook moeilijk om er een prijskaartje op te kleven, maar we schatten dat hij tussen € 100.000 en € 200.000 waard is. Daar moet je de hoge onderhoudskosten aan toevoegen, net als de onvermijdelijke gebreken van een model dat geproduceerd werd toen het merk op het faillissement afstevende…